Foto: Felix Elofsson

Tre JVM-medaljer för de svenska puckelåkarna

FIS Freestyle Junior World Ski Championships Moguls I Duved är avgjort och det blev tre svenska medaljer varav två blev av ädlast valör.

Det började redan på lördagen när det var singeltävlingar för världens bästa puckelpiståkare upp till 19 år.

Åtta svenska åkare var uttagna att tävla och i herrtävlingen slogs Walter Wallberg, Åre SLK, Loke Nilsson, Åre SLK, och Albin Holmgren, Åre SLK, om pallplatserna hela vägen till superfinal.

Det var alltså tre svenska herrar som tog sig hela vägen till superfinal på plats ett, två och tre, och där skulle det avgöras om det blev en helsvensk pall, eller om någon annan skulle lyckas klämma sig in mellan hemmaåkarna.

Till slut var det Loke som fick till allra bäst åk i superfinalen och tog över ledningen från Walter som tyvärr inte fick till sitt finalåk och slutade sexa.

Loke blev Juniorvärldsmästare i singelpuckelpist före klubbkamraten Albin som tog silvermedaljen.

– Det här kändes riktigt bra. Inför superfinalen var jag nervös men jag lyckades ändå fokusera på min åkning och det var det som var det viktigaste. Det var min plan inför idag. Jag fick ner mina åk och försökte bara fokusera på det istället för att tänka för mycket på de andra åkning, och jag tror det var nyckeln till min vinst idag, sa Loke efter prisceremonin.

Rasmus Stegfeldt, Landskrona Ski-Club, som var den fjärde herren gjorde ett bra kval-åk, men tyvärr räckte det inte för att ta sig vidare från kvalet då han slutade på en artondeplats.

Bästa svenska dam blev Thea Wallberg, Åre SLK, som tog sig till final, men där missade hon precis att ta sig till superfinal. Thea slutade på en sjundeplats, Fia Wersén, Åre SLK, slutade elva, Ebba Månsson, Landskrona Ski-Club, tjugoetta, och My Bjerkman, Gefle Freestyle, tjugotrea.

På söndagen fortsatte tävlingarna med parallellpuckelpist och det var en revanschsugen Walter som siktade högst upp på pallen, och efter en oerhört händelserik tävling med dramatiska uråkningar och spännande möten kunde han tillslut titulera sig som juniorvärldsmästare i parallellpuckel.

– Det var en jobbig jävla dag. Jag har varit ganska nervös idag och innan finalen stod jag och tänkte att jag bara var tvungen att köra. Det var bara fullt fokus hela vägen och idag var jag så bra jag kan vara. Det är mycket prestige i det här så det är skönt att vinna, sa Walter efter tävlingen.

Gårdagens mästare Loke åkte ur på ett väldigt dramatiskt sätt när han fick ett felskär innan andra hoppet och skickade iväg sig själv in i motståndarspåret och blev därför nästan pååkt av sin motståndare, och efter den kraschen slutade han fjortonde, en placering efter Albin som slutade trettonde, och några placeringar före Rasmus som slutade tjugonde.

– Idag var lite av en besvikelse så klart. Jag försöker fokusera på gårdagen och strunta i det som hände idag även om jag blir besviken när det ska falla på ett sånt litet misstag som ett felskär. Men det är sånt som händer, sa Loke på söndagen.

I damernas tävling var åter igen Thea bästa svenska dam när hon slutade sexa, Fia slutade tjugoetta, Ebba tjugotvåa och My tjugofemma.

Det var inte bara ett väldigt lyckat juniorvärldsmästerskap för de svenska åkarna, utan även hela organisationen fungerade bra, och det var god kvalité som genomsyrade hela helgens tävlingar.