Walter Wallberg under nattens tävlingar. Foto: FIS Freestyle

Wallberg 7:a i Deer Valley

Walter Wallberg, Åre SLK, blev sjua i Deer Valley, USA, när första av två puckeltävlingar avgjordes natten till torsdagen, svensk tid.

Av de fem svenska åkarna var Walter den som tog absolut bäst placering. Han tog sig vidare från kvalet som 15:e åkare och var därmed klar för första finalomgången som ger plats för de 16 bästa åkarna i kvalet.

– Jag hade åkt bra hela vägen genom träningarna inför tävlingen så jag gick in med bra självförtroende i kvalet. Sen gjorde jag ett helt okej åk. Jag är nöjd med det och det räckte till en finalplats, sa Walter efter tävlingen.

Väl i final fick Walter till ett åk som gjorde att han klättrade ordentligt i resultatlistan då han slutade på en säsongsbästa sjundeplats.

– Idag kändes det riktigt bra. Jag börjar få tillbaka känslan i puckeln som jag hade innan skadan. I finalen gjorde jag ett snabbare åk med bättre hopp än vad jag gjorde i kvalet, vilket var extremt skönt efter en tung tävling i Calgary. Jag är jätteglad för min sjundeplats och är sjukt laddad för tävlingen imorgon, avslutade Walter.

Frida Lundblad, Gefle Freestyle, tangerade sitt näst bästa resultat i karriären med en 40:e plats.

Felix Elofsson, Landskrona Ski-Club, slutade 19:e, Loke Nilsson, Åre SLK, 20:e, och Ludvig Fjällström, Åre SLK, 28:a.

Natten till fredagen är nästa tävling, och även den är i Deer Valley. Du kan följa finalerna som börjar 03.00 på Eurosport player, eller via FIS livetiming i deras app för Android och iPhone.

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 300 föreningar. Vi har tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeski, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark, det finns något för alla. Upptäck nyttan och glädjen med att aktivera dig på snö! Svenska Skidförbundet lever dagligen efter vår vision: Bäst i världen – alla på snö. Vårt huvudkontor finns i Falun och i Åre hittar du vårt alpina kontor. Vill du veta mer…besök skidor.com.