12 spelare uttagna till första träningsmatcherna inför basket-EM

Ludvig Håkanson kommer att få göra A-landslagsdebut som 17-åring i träningsmatcherna mot Litauen 12 och 14 augusti. Ludvig Håkanson, till vardags i FC Barcelona, är en av 12 spelare som är uttagna.

Sveriges två första träningsmatcher inför basket-EM spelas måndag 12 augusti samt 14 augusti mot Litauen i Litauen.

Brad Dean har tagit ut följande tolv spelare till de två matcherna:

Tobias Borg (Södertälje Kings), Anton Gaddefors (Sundsvall Dragons), Victor Gaddefors (Oknoplast Bologna), Kenny Grant (SLUC Nancy), Ludvig Håkanson (FC Barcelona Regal), Joakim Kjellbom (Norrköping Dolphins), Alexander Lindqvist (Nässjö Basket), Brice Massamba (ES Sahel), Thomas Massamba (Lukoil Academik), Dino Pita (Liege Basket), Erik Rush (Cimbio Varese), Jonathan Skjöldebrand (Hapoel Tel Aviv).

Det innebär att Charles Barton Jr (Oregon State) och Johan Jeansson (Uppsala Basket) får stanna hemma. Efter matcherna mot Litauen ansluter NBA-spelarna Jonas Jerebko och Jeffery Taylor till truppen.

Då kommer 14 spelare att träna med Sverige ochsedan åker tolv spelare till Polen för en turnering med Polen, Storbritannien och Ukraina där Sverige spelar 23–25 augusti.

30 augusti möter Sverige Tyskland i en den sista träningsmatchen och sedan inleder Sverige EM i Slovenien 4 september mot Grekland.

För mer information, kontaka förbundskapten Brad Dean, tel 0705195534.