Basket: Förbundskapten Bosnic har 18 spelare i sin första trupp

Förbundskapten Vedran Bosnic har tagit ut 18 spelare till ett första läger i Södertälje 3-5 juli. Innan dess, 27 juni lämnar Sverige in EM-kvaltruppen på 24 spelare till FIBA Europe.

Sverige inleder kvalet till EM 2015 10 augusti, i Luleå mot Lettland. I Sveriges grupp finns även Rumänien och Slovakien.

Sju av spelarna som är kallade var bland de tolv spelare som spelade EM 2013 i Slovenien. Med i truppen är också veteranen Christian Maråker och centern Carl Engström, tillbaka efter en korsbandsskada.

– Jag är mycket motiverad och ivrig på att få börja jobba med mina kollegor för att göra vårt landslag och de spelare som ser vikten av att spela för Sverige och har stoltheten att spela för Sverige så starka och så bra som möjligt. Spelarna är de viktigaste i den här historien och jag kommer att göra mitt yttersta för att höja nivån på deras spel vilket hjälper oss att bli bra som lag, säger Vedran Bosnic.

Tyvärr saknas också en del spelare. NBA-spelarna Jonas Jerebko och Jeffery Taylor kommer inte att spela kvalet. Jonas Jerebko, som har ett år kvar på sitt kontrakt med Detroit Pistons, vill fokusera på att vara i form till den kommande säsongen i NBA.

Jeffery Taylors kontrakt med Charlotte Hornets (fd Bobcats) har gått ut och efter korsbandsskadan som fick honom att missa nästan hela förra säsongen går det inte att lösa spel med landslaget för Jeffery.

Marcus lånades ut till La Bruixa d'Or Manresa av FC Barcelona och har fått ett genombrott, men han tackar nej. Marcus vill ägna sommaren åt att träna upp sin styrka med sin klubb FC Barcelona.

Chris Czerapowicz, Sebastian Norman och William Magarity har alla åtaganden på sina college i USA och har tackat nej. För Chris Czerapowicz handlar det om kurser han måste klara av under sommaren för att få sitt slutbetyg.

Erik Rush har tackat nej av personliga skäl.

Kenny Grant och Oluoma Nnamaka har tackat nej inledningsvis, men spelar för Sverige efter 25 juli om förbundskapten Bosnic vill det. Kenny Grant ska gifta sig och Oluoma känner sig sliten efter en del småskador under säsongen med Uppsala Basket.

– Vi måste jobba mycket hårt för att ersätta den kvalitet vi förlorar från de spelare som tackat nej. Vår kvalgrupp är mycket svår. Vi måste offra allt för att vara 100 procent fokuserade till varje träning. Det här är ett nytt lag där spelarna generellt inte har så mycket erfarenhet och därför måste vi vara mycket välorganiserade och mycket disciplinerade. Jag tror och hoppas att de här spelarna kommer att ge allt, bryta sina gränser vilket skulle hjälpa oss att ta ett stort steg mot EM 2015, säger Vedran Bosnic.

Den 27 juni lämnar Sverige in den slutgiltiga EM-kvaltruppen med 24 spelare till FIBA Europe.

Följande 18 spelare är kallade till lager I Södertälje 3-5 juni:
Fredrik Andersson (Borås Basket), Tobias Borg (Södertälje Kings), Carl Engström (University of Alabama), Anton Gaddefors (Liége, BEL), Viktor Gaddefors (Bologna, ITA), Pierre Hampton (Norrköping Dolphins), Ludvig Håkanson (FC Barcelona, ESP), Joakim Kjellbom (Norrköping Dolphins),Mikael Lindquist (Sundsvall Dragons), Alex Lindqvist (Nässjö Basket), Tom Lidén (Sundsvall Dragons), Christian Maråker (free agent), Brice Massamba(free agent), Tomas Massamba (Nymburk, CZE), Axel Nordström (Uppsala Basket), , Martin Pahlmblad (Södertälje Kings), Jonathan Person (LF Basket),Dino Pita (Liége, BEL).

Foto och copyright: Carl Sandin/Bildbyrån