Form 110 år - firas med fest på Röhsska Museet

Form 110 år - firas med fest på Röhsska Museet

Form är en av de äldsta designtidskrifterna i världen, grundad 1905. Den 25 september firar Form sin 110-årsdag med stor fest på Röhsska Museet, mitt under Bokmässan i Göteborg.

Vass journalistik sedan 1905
Form kom ut för första gången 1905, då under namnet "Svenska Slöjdföreningens Tidskrift". Då fungerade tidningen som ett språkrör för Föreningen Svensk Form (dåvarande Svenska Slöjdföreningen), grundad 1845. Med tiden blev Form den oberoende journalistiska publikation som den är idag. Form anlitar alltid branschens främsta skribenter och fotografer.

Årets Tidskrift Fackpress 2014
Förra året fick Form tidskriftsbranschens finaste utmärkelse, Sveriges Tidskrifters pris för Årets Tidskrift Fackpress 2014. Motiveringen löd:

"Låt inte ämnets yta lura, på insidan når den de stora djupen. Form förenar enastående redigering med journalistisk briljans, bland annat ett avslöjande om designprinsen som nådde långt utanför den egna målgruppen."

Mer än en tidskrift
Forms läsekrets består av arkitekter, designer, inredare, formgivare, producenter samt en bredare, arkitektur- och designintresserad allmänhet. Förutom den tryckta tidningen som utkommer i två utgåvor (svenska och engelska) varannan månad ger man även ut den månatliga onlinepublikationen FormReport. Tidningens Facebook-sida har över 105 000 följare och redaktionen driver även Facebook-gruppen Formdebatt där man både bjuder in och aktivt deltar i debatter inom design och arkitektur.

Chefredaktören Bo Madestrand är både glad och stolt när det nu är dags att fira 110 år:

– Det är en förmån att få jobba med en tidskrift som Form. Tidningen ska vara en given aktör i samtidens design- och arkitekturdebatt. Varje nummer bygger på ett enkelt recept bestående av kvalitet, berättande och klassisk journalistik.

110-årsfest på Röhsska Museet 25 september
Fredagen den 25 september firas Forms 110-årsdag med en stor fest på Röhsska Museet i Göteborg, mitt under Bokmässan. Temat för kvällen blir givetvis litteratur inom arkitektur, form och design. Hedersgäst på kalaset är Ezio Manzini, världsledande forskare i design för hållbarhet och social innovation, som samtalar med Marcus Jahnke. Vidare deltar Forms biträdande chefredaktör Salka Hallström Bornold i samtalet "Magasin eller fanzine - var ligger framtiden?". Festen arrangeras av Svensk Form Väst. Läs utförligt program