Jens Peterson Berger och Olov Ylinenpää – nya gästpostare på Forms Instagram

Jens Peterson Berger och Olov Ylinenpää – nya gästpostare på Forms Instagram

Mellan den 18 juli och 14 augusti tar Jens Peterson Berger och Olov Ylinenpää – kreatörerna bakom musikmaskinen Ajna – över som gästpostare på Forms Instagramkonto @formmagazine. Ajna kommer både att höras och synas på Storsjöyran i Östersund, där även hela Ung Svensk Form-utställningen visas mellan 23 och 30 juli. Ajna är ett av de 20 bidragen i årets upplaga av Ung Svensk Form.

Ajna är ett kinetiskt musikobjekt som utför komponerad musik och interagerar direkt med publiken. Ajna består av en heterogen samling delar, inklusive elektromekanik, gamla musikinstrument, mikrokontroller, trä, fjädrar, skinn och motorer.

Missa inte Ung Svensk Form-utställningen i Östersund – och provspela Ajna själv!

Vernissage: Kl.11.00 den 23 juli
Plats: Gallerian Mittpunkten, Kyrkgatan 68, Östersund
Utställningsperiod: 23-30 juli 2016

När juryn valde Ajna som en av de nominerade i Ung Svensk Form gjorde de det med följande motivering:

”Pettson & Findus-generationen går loss på nyfunk och ger oss en sönderfestad Downton Abbey-byrå, tekniskt avancerad men med ett opretentiöst yttre. Om robot-framtiden blir så här vänlig har vi inget att oroa oss över."

Form vill lyfta modiga och banbrytande formgivare som just i detta nu skapar egensinniga och betydande designarbeten. Vi får följa deras vardag och inspiration, intressen och blickfång. Hur arbetar och tänker våra starkast lysande designstjärnor? En bild säger ibland mer än tusen ord.

Genom Instagram ger vi vår publik möjligheten att möta våra mest intressanta formgivare på en personlig plattform. Vi får följa höjdpunkter i deras arbeten och resor, men får även reflexion och inspiration i vardagen, säger Bo Madestrand, chefredaktör på Form.

Följ Jens och Olov 18 juli-14 augusti på följande hashtags:

#formguestagrammer

#formmagazine

#guestagrammerajna

Klicka här för att komma till @formmagazine

För mer information, vänligen kontakta:
Emma Olofsson, kommunikatör
emma.olofsson@svenskform.se, 072-323 31 48