Lisa Lindström ny juryordförande i Design S

Lisa Lindström ny juryordförande i Design S

Lisa Lindström tar över ordförandeklubban efter Jakob Lind i Design-S-juryn. Lisa är grundare och ägare av designbyrån Doberman och Regeringens nya rådgivare. Hon har jobbat med digitaliseringsprojekt i tjugo år, och brinner för tjänstedesign och demonstrationsmiljöer, där nya innovationer kan testas.

Design S är Sveriges nationella designutmärkelse som förra året delades ut för femte gången i Svensk Forms regi. Utmärkelsen riktar sig till professionella designer, formgivare, arkitekter, producenter och företag som arbetar med design i dess bredaste bemärkelse. Detta innebär produkter och tjänster inom mode, konsthantverk, digitala lösningar, varumärken och industridesign på högsta nivå.

Lisa Lindström – trippelt aktuell
Förutom att Lisa tackat ja till ordförandeskapet i Design-S-juryn så har hon även valts ut som en av fyra rådgivare till Näringsdepartementet. Detta nya råd ska hjälpa näringsminister Mikael Damberg att ta fram en strategi för att Sverige ska förbli konkurrenskraftigt och dessutom ”nyindustrialiserat”. Förutom Lisa Lindström ingår även Olof Persson, fd vd på Volvo, Pia Sandvik, ordförande för Rise och it-konsulten Prevas vd Karl Gustav Ramström i det nybildade rådet. Lisa Lindström är också styrelseordförande för Stiftelsen Svensk Industridesign (SVID).

– Nästa omgång kommer vi att satsa ännu mer på att premiera företag och organisationer som jobbar framgångsrikt med tjänstedesign, säger Lisa Lindström. Vi förnyar juryn med specialkompetens inom varje kategori i samverkan med respektive branschorganisation.

Möt den nya juryn på den stora Design S-dagen 26 november

Den 26 november samlar vi bransch och näringsliv på ArkDes till en internationell heldag på temat ”Design Creates Value”. Det blir startskottet för nästa omgång av Design S, som delas ut i november 2016.

– Design S är Sveriges viktigaste designutmärkelse, och därför är det viktigt att vi engagerar designbranschen och näringslivet, i en diskussion om vad som är viktigt för designen idag. Förutom det självklara värdet för formgivare och företag, vill vi att priset ska vara en temperaturmätare i samtiden, och visa Sveriges framskjutna position på designområdet, säger Stina Nilimaa Wickström, ordförande i Svensk Forms styrelse.