Sweden in Style: Svensk Form och tidningen Form på japanska under Tokyo Designers Week

Svensk Form stärker relationen mellan japansk och svensk design ytterligare genom sitt engagemang under Tokyo Designers Week som pågår fram till 4 november. Under rubriken Sweden in Style har Svensk Form under flera år deltagit för att öka svensk designs synlighet i Tokyo. I år riktar vi oss direkt till japanska designmarknaden genom att lansera tidningen Form på japanska.

För första gången kommer Form ut i en japansk version, ett späckat specialnummer, där redaktörerna Bo Madestrand och Salka Hallström Bornold plockat några av våra bästa artiklar från 2013 och mycket nyskrivet material. Formnumret lanseras den 1 november på bok-, musik- och filmpalatset Tsutaya Books, Daikanyama T-Site, ritat av arkitekterna Klein Dytham architecture (samma arkitektpar som står bakom presentationskonceptet PechaKucha). Form finns också på plats under den stora PechaKucha-kvällen den 30 oktober, då designtrion Claesson Koivisto Rune är några av talarna.

I samarbete med Svensk Form visas utställningen med inredningsarkitekten Åke Axelssons möbelserie Nomad på PG Coad Gallery. Och som ett resultat av årets medverkan kommer den omfattande textilutställningen Plenitude med 18 svenska och japanska formgivare tas vidare från Tokyo till Umeå under Kulturhuvudstadsåret 2014, i samarbete med Umeå 2014 and EU-JapanFest Committee.

Svensk Forms program i Japan görs i samarbete med Sveriges Ambassad i Tokyo, EU JapanFest, Umeå 2014, Next inc, Klein Dytham architecture med bidrag från Volvo Cars Japan, Flowstone industries, Komatsu City, Beauty Pollen och Coad & Materials.