UNG SVENSK FORM Special Edition Dunkers kulturhus, bild formgiven av Sitisak Forsberg

UNG SVENSK FORM Special Edition på Dunkers kulturhus

Den 30 november öppnar en unik utställning på Dunkers kulturhus i Helsingborg: UNG SVENSK FORM Special Edition Dunkers kulturhus visar ett urval från de fem senaste årens juryutvalda bidrag i Ung Svensk Form. Utställningen vill synliggöra designens mångfald och vara ett offentligt rum för samtal kring hållbar, demokratisk och inkluderande design.

Det här är framtiden vi ser – de unga formgivarnas mångfacetterade röst att design är viktigt och en kreativ kraft för ökad hållbarhet, säger Mats Widbom, vd Svensk Form.

Genom att visa kreativa förebilder vill vi så ett frö till idéer och innovation som kan få talang och skaparkraft att växa. Vi vill också inspirera besökaren till att välja hållbar design och tänka över sitt sätt att konsumera, säger Charlotta Jönsson, curator på Dunkers kulturhus.

De öppnare gränserna mellan konst och design är en kreativ motor i en tid då nya lösningar, överlevnadsstrategier och hållbar design är livsviktigt. Vi måste ställa om levnadssätt och synsätt, där design, innovation och teknik måste anpassa sig efter planetens begränsningar för en hållbar framtid. Svensk Form och Dunkers kulturhus har tillsammans gjort ett urval från de senaste fem årens vinnare i Ung Svensk Form och de utvalda bidragen väcker nya tankar och fascinerar.

Pressvisning
Torsdag 28 november 11.00 på Dunkers kulturhus i Helsingborg
Anmäl dig till pressvisningen genom att maila tommy.esbjornsson@helsingborg.se

Vernissage
Vernissage fredag 29 november 18.00–20.00

Utställningsperiod
30 november 2019 – 29 mars 2020

Utställningsarkitekt är Karin Sundberg, vars inredningsarbete man bland annat kan se i Malmö Saluhall.

Medverkande formgivare är
Alecsander Rothschild, Amanda Borgfors Mészàros, Annelie Grimwade Olofsson & G. William Bell, Benedetta Crippa, Christoffer Ohlander, Cora Hamilton, Elin Ivre, Emeli Höcks, Emelie Röndahl, Emma Dahlqvist, Erik Olovsson & Kyuhyung Cho, Heinrich Ehnert, Jan Klingler, Jennifer Bergkvist, Jens Peterson Berger & Olov Ylinenpää, Josefine Gennert Jakobsson, Karin Bodin, Karin Matz & Helen Runting, Katja Beckman, Kristina Lundsjö, Kristina Schultz, Maja Michaelsdotter Eriksson, Martin Molin, Per Nadén & Anton Kolbe, Robert Curran, Saga Bergebo, Simon Skinner, Sofia Almqvist och Tonje Halvorsen.

Vid pressvisningen närvarar flera formgivare, Karin Wiberg, projektledare Ung Svensk Form, Charlotta Jönsson, curator på Dunkers kulturhus och utställningsarkitekten Karin Sundberg.

Pressbilder finns här:

Läs mer om utställningen här:

Utställningen är ett samarbete mellan Dunkers kulturhus och Svensk Form.