Ung Svensk Form visas just nu i olika former på fyra platser samtidigt.

​Rekordhögt intresse för Ung Svensk Form

Ung Svensk Form har ända sedan starten 1998 varit en efterfrågad utställning, men just nu slår den rekord i antalet visningsplatser samtidigt. I Sverige kan publiken för tillfället ta del av Ung Svensk Form på ArkDes i Stockholm, Dunkers kulturhus i Helsingborg och IKEA Museum i Älmhult. Och internationellt visas utvald design från Ung Svensk Form under namnet ”Sustain Able Voices” på House of Sweden i Washington DC. Utställningen där invigdes av Sveriges ambassadör i USA Karin Olofsdotter och Sveriges näringsminister Ibrahim Baylan.

– När Svensk Form 2020 fyller 175 år så väljer vi att lyfta fram vad design kan göra för en hållbar framtid. Och inte minst de ungas röst inom designområdet hörs allt starkare och kräver förändring som nu på fyra platser samtidigt med vårt flaggskepp Ung Svensk Form, säger Mats Widbom, vd för Föreningen Svensk Form.

– Intresset för USF ökar ständigt! Vi ser en bredare nyfikenhet från både press, media och allmänhet på vad som händer ute bland unga begåvade, starka och drivna designers som vågar experimentera, utmana och framförallt har modet att ställa viktiga frågor kring hållbarhet, genus och samhälle, säger Karin Wiberg, projektledare för Ung Svensk Form.

Ung Svensk Form 2020, ArkDes t.o.m. 22 mars
Här visas 2020 års upplaga av Ung Svensk Form: 25 verk som valts ut av en namnkunnig jury. Denna utställning kommer under året att turnera vidare i Sverige till IKEA Museum i Älmhult, Form/Design Center i Malmö, Utopia Galleria (TBC) i Umeå och Röhsska museet i Göteborg. Ung Svensk Form 2020 är en samproduktion mellan ArkDes och Föreningen Svensk Form med stöd av IKEA och Malmö stad. https://arkdes.se/utstallning/ung-svensk-form-2020/

Ung Svensk Form Special Edition, Dunkers kulturhus t.o.m. 29 mars
Här visas ett trettiotal bidrag från de senaste fem årens juryutvalda bidrag i Ung Svensk Form. Det är en omfattande och formsprakande utställning om svensk form idag och inför framtiden. Utställningen är ett samarbete mellan Svensk Form och Dunkers kulturhus. https://dunkerskulturhus.se/utstallningar/ung-svensk-form-special-edition-dunkers-kulturhus/

Sustain Able Voices, House of Sweden Washington DC, t.o.m. 28 juni
Den här film- och fotobaserade utställningen visar utvald design från Ung Svensk Form mellan åren 2004 och 2020. Ambitionen med utställningen är att demokratisera och tillgängliggöra design för en kultur- och designintresserad allmänhet genom att i ett flexibelt utställningsformat sprida kopplingen mellan design och hållbarhet i Sverige och internationellt, även till platser med begränsade utställningsmöjligheter. Utställningen är producerad av Svensk Form och IKEA Museum och den kommer att spridas internationellt i samverkan med Svenska institutet. Nästa plats den visas på är American Swedish Institute i Minneapolis. https://www.swedenabroad.se/en/embassies/usa-washington/current/calendar/exhibition-sustain-able-voices---young-swedish-design/

Röster som håller, IKEA Museum t.o.m. 13 september
​Samma utställning som ovan, men som på svenska går under namnet ”Röster som håller”. Den här film- och fotobaserade utställningen visar utvald design från Ung Svensk Form mellan åren 2004 och 2020. Ambitionen med utställningen är att demokratisera och tillgängliggöra design för en kultur- och designintresserad allmänhet genom att i ett flexibelt utställningsformat sprida kopplingen mellan design och hållbarhet i Sverige, även till platser med begränsade utställningsmöjligheter. Utställningen är producerad av Svensk Form och IKEA Museum.

Snart öppnar ansökan till Ung Svensk Form 2021
Och för dig som vill ta chansen att själv bli en del av denna starka designrörelse, så öppnar vi anmälan till Ung Svensk Form 2021 i maj. Håll utkik på ungsvenskform.se och i Svensk Forms sociala medier och nyhetsbrev!

Om Ung Svensk Form
Ung Svensk Form är en årlig jurybedömd utmärkelse och vandringsutställning som syftar till att öka och bredda kunskapen om ung och nyskapande svensk formgivning. Projektet startade 1998 på initiativ av Svensk Form och Form/Design Center i Malmö.