Bombali Health Development har beviljats 90-konto

Bombali Health Development har beviljats 90-konto

Sedan 2017 drivs en barnavdelning på ett sjukhus i norra Sierra Leone med pengar från Sverige. Bakom insamlingen står organisationen Bombali Health Development, som nu tilldelas 90-konto av Svensk Insamlingskontroll.

– Vår verksamhet har räddat livet på många hundra barn, säger ordförande Anders Göransson.

När den svenske läkaren Lars Seligman besökte ett sjukhus i Bombali i norra Sierra Leone slogs han av hur effektiv vården var, trots extremt begränsade resurser. I en sådan situation skulle ytterligare stöd, om så även i relativt liten omfattning, kunna förbättra arbetet avsevärt. Med den insikten bildades Bombali Health Development 2017, som sedan dess arbetar för att samla resurser till huvudsakligen sjukhusets barnavdelning.

– Vi är med och betalar löner, mat och medicin och bidrar till att stärka både personalen kompetens och omgivningens kunskap om vikten av att tidigt söka vård. Sedan Bombali Health Development bildades har vi kunnat göra vården avgiftsfri för de som kommer dit med sina barn. Därmed har vi kunnat sänka barnadödligheten betydligt i området. Vår verksamhet har räddat livet på många hundra barn, säger Anders Göransson, ordförande i Bombali Health Development.

Strukturella förändringar för bättre vård

Förutom konkreta insatser på sjukhuset arbetar organisationen även med att bygga relationer med utövare av regionens traditionella medicin för att motverka kontraproduktiv användning av giftiga örter. Även kontakter med lokala makthavare har tagits för att kunna skapa långsiktiga strukturella förändringar.

När Bombali Health Development nu tilldelas 90-konto kommer arbetet med att samla in medel i Sverige att underlättas.

– För många i Sverige är ett 90-konto ett tecken på att verksamheten kontrolleras och bedrivs transparent. Vi har hela tiden arbetat i den andan och har en extremt låg administrationskostnad. När vi nu blir godkända av Svensk Insamlingskontroll är det en tydlig signal till nuvarande och framtida givare att vår verksamhet håller för granskning, säger Anders Göransson.

Klart syfte. Organisationen måste kunna redovisa ett tydligt ändamål för insamlingen.

Låga kostnader. Pengarna ska gå till ändamålet. Inte mer än 25 procent av de insamlade medlen får gå till administration.

Ekonomisk kompetens. Ledamöter i styrelsen ska vara ekonomiskt kunniga och får inte ha betalningsanmärkningar.

Årlig kontroll. Organisationen måste varje år skicka in räkenskapshandlingar till Svensk Insamlingskontroll, som granskar och följer upp att insamlade medel används på rätt sätt.

2017 skänkte svenska folket 7,8 miljarder kronor till insamlingsorganisationer med 90-konto. Svensk Insamlingskontrolls statistik för 2017 finns tillgänglig på www.insamlingskontroll.se

Lena Hörnblad, 08-783 80 61                                            lh@insamlingskontroll.se

Svensk Insamlingskontroll är en ideell förening som beviljar 90-konton till organisationer som bedriver offentlig insamling och som uppfyller högt ställda krav. Svensk Insamlingskontroll har 75 års erfarenhet av att kontrollera insamlingsorganisationer. Huvudmän är LO, SACO, TCO och Svenskt Näringsliv.