Insamlingsstiftelsen Desert Flower Foundation Scandinavia har beviljats 90-konto

Könsstympning är ett globalt problem som drabbar miljontals kvinnor varje år. Insamlingsstiftelsen Desert Flower Foundation Scandinavia arbetar med att öka medvetenheten kring ett lidande som också tiotusentals personer i Sverige har utsatts för. Nu har organisationen beviljats 90-konto.

Omkring 200 miljoner kvinnor världen över beräknas ha utsatts för könsstympning. Den uråldriga sedvänjan antas ha praktiserats i mer än 2000 år och varje år drabbas ytterligare tre miljoner flickor och kvinnor för det plågsamma och farliga ingreppet.

I Sverige räknar Socialstyrelsen med 38000 utsatta personer. Detta gör Sverige till det land i Europa med högst andel könsstympade kvinnor och flickor i relation till folkmängden.

– Det här är ett enormt problem. Men det görs väldigt lite åt saken i organiserad omfattning. För att hjälpa utsatta personer krävs det insatser från flera delar av samhället. Istället faller det ofta mellan stolarna, säger Ulrich John, ordförande i Insamlingsstiftelsen Desert Flower Foundation Scandinavia.

Organisationen, som är en del av den globala stiftelsen Desert Flower, arbetar för att öka medvetenheten och kunskapen kring kvinnlig könsstympning framför allt i Sverige, men också i Danmark och Norge.

– De flesta av de drabbade som lever i Sverige har utsatts för ingreppet i länder där den här kulturen är utbredd och sedan kommit hit som migranter. Men det finns även dem som föds i Sverige, i familjer där den här sedvänjan lever kvar, och som därför utsätts för könsstympning här. Vi behöver nå båda grupperna, säger Ulrich John.

Sedan starten har Desert Flower Foundation Scandinavia nått ut till över 700 personer, bland annat inom polis, sjukvård och skola. Flera privata aktörer står bakom arbetet och stöttar med bland annat juridisk rådgivning och möjlighet till sjukvård. När Insamlingsstiftelsen Desert Flower Foundation Scandinavia nu beviljas 90-konto av Svensk Insamlingskontroll hoppas Ulrich John att de ska kunna nå ut ännu bredare med sin verksamhet.

– Det kommer nu bli lättare att donera pengar till vår sak. Att vi beviljas 90-konto visar att vi lever upp till de stränga krav som ställs. Det är ett kvitto på hur seriöst vi jobbar med det här problemet, säger Ulrich John.

Klart syfte. Organisationen måste kunna redovisa ett tydligt ändamål för insamlingen.

Låga kostnader. Pengarna ska gå till ändamålet. Inte mer än 25 procent av de insamlade medlen får gå till administration.

Ekonomisk kompetens. Ledamöter i styrelsen ska vara ekonomiskt kunniga och får inte ha betalningsanmärkningar.

Årlig kontroll. Organisationen måste varje år skicka in räkenskapshandlingar till Svensk Insamlingskontroll, som granskar och följer upp att insamlade medel används på rätt sätt.

Organisationer med 90-konto hade mellan 2014 och 2016 en genomsnittlig administrationskostnad på 11 procent av de insamlade medlen. Mer statistik finns på www.insamlingskontroll.se.

Lena Hörnblad, 08-783 80 61                                    lh@insamlingskontroll.se

Svensk Insamlingskontroll är en ideell förening som beviljar 90-konton till organisationer som bedriver offentlig insamling och som uppfyller högt ställda krav. Svensk Insamlingskontroll har mer än 60 års erfarenhet av att kontrollera insamlingsorganisationer. Huvudmän är LO, SACO, TCO och Svenskt Näringsliv.