Insamlingsstiftelsen Rättvis Skatteprocess har beviljats 90-konto

Insamlingsstiftelsen Rättvis Skatteprocess har beviljats 90-konto

Ingen rätt till ombud och snårig juridik. Att överklaga ett besked från Skatteverket kan bli en kostsam historia. Därför vill Rättvis skatteprocess stötta privatpersoner och småföretagare i rättsmål mot myndigheten. Nu tilldelas stiftelsen 90-konto av Svensk Insamlingskontroll.

För de allra flesta blir det sällan problem i kontakten med Skatteverket. Uppgifterna är ifyllda i förväg, deklarationen godkänns med ett klick och eventuell återbäring betalas in på kontot bara någon månad senare. Men för dem som har en mer komplex skattesituation, som till exempel småföretagare eller personer flera typer av inkomster, kan läget snabbt bli ett annat.

Den som bestämmer sig för att överklaga ett beslut från myndigheten hamnar ofta i en juridisk snårskog, utan rätt till offentligt ombud.

– Det finns många hinder på vägen som gör det svårt att vinna för den som inleder en process mot Skatteverket. Framför allt för en privatperson som sällan har råd med ombud och därför måste föra sin egen talan. Det gör skatteprocessen i Sverige till en klassfråga där rika kan anlita ombud som kostar flera tusen kronor i timmen, medan någon med normalinkomst står helt chanslös. Även om man vinner får man sällan rätt till ersättning för sina kostnader. Dessutom finns det brister i de förvaltningsdomstolar som avgör målen, säger Carl Göransson, vd för insamlingsstiftelsen Rättvis skatteprocess.

Granskar fallen noga

Rättvis skatteprocess grundades 2016 för att hjälpa småföretagare och privatpersoner att få en rättssäker process. Stiftelsen bildar också opinion inom området för att fler ska få upp ögonen för den riskabla situation som ett skattemål innebär för många.

– Det finns många som hamnar i kläm, trots att de bara har försökt göra rätt för sig. Vi granskar dock varje fall som vi väljer att ta oss an väldigt noga. Vi företräder inga skattesmitare. säger Carl Göransson.

Rättvis skatteprocess har nu tilldelats 90-konto. För att kunna nå fler potentiella givare var det viktigt att kunna visa att stiftelsen uppfyller de kravs som ställs av Svensk Insamlingskontroll, menar Carl Göransson.

– Svensk Insamlingskontroll är en bra part att jobba med. De arbetar enbart med seriösa och etablerade organisationer. Kraven är hårda men rimliga, och gör att givare kan känna sig trygga med att pengarna används på rätt sätt, säger Carl Göransson.

• Klart syfte. Organisationen måste kunna redovisa ett tydligt ändamål för insamlingen.
  • Låga kostnader. Pengarna ska gå till ändamålet. Inte mer än 25 procent av de insamlade medlen får gå till administration.
  • Ekonomisk kompetens. Ledamöter i styrelsen ska vara ekonomiskt kunniga och får inte ha betalningsanmärkningar.
  • Årlig kontroll. Organisationen måste varje år skicka in räkenskapshandlingar till Svensk Insamlingskontroll, som granskar och följer upp att insamlade medel används på rätt sätt.

2017 skänkte svenska folket 7,7 miljarder kronor till insamlingsorganisationer med 90-konto. Svensk Insamlingskontrolls statistik för 2017 finns tillgänglig på www.insamlingskontroll.se

Lena Hörnblad, 08-783 80 61 lh@insamlingskontroll.se

Svensk Insamlingskontroll är en ideell förening som beviljar 90-konton till organisationer som bedriver offentlig insamling och som uppfyller högt ställda krav. Svensk Insamlingskontroll har mer än 60 års erfarenhet av att kontrollera insamlingsorganisationer. Huvudmän är LO, SACO, TCO och Svenskt Näringsliv.