Missing People Sweden har beviljats 90-konto

Pressmeddelande   •  Jan 13, 2017 08:00 CET

Svensk Insamlingskontroll har beviljat 90-konto åt Missing People Sweden.

Missing People Sweden har till ändamål att publicera efterlysningar av samt samordna och genomföra eftersök för att finna försvunna personer i Sverige. Föreningen ska uppfylla sitt ändamål genom att på kortast möjliga tid organisera eftersök och därmed bistå anhöriga samt polis eller andra. Vidare kan föreningen arbeta med opinionsbildning och information för att motverka att försvinnande sker.

För att få 90-konto måste en organisation uppfylla en rad högt ställda krav:

• Det måste finnas ett tydligt syfte med insamlingen.
  • Högst 25 procent av insamlade medel får gå till administration.
  • Ledamöter i styrelsen ska vara ekonomiskt kunniga och får inte ha betalningsanmärkningar
  • Man måste upprätta en årsredovisning vilken skickas till Svensk Insamlingskontroll, som granskar denna och följer upp att insamlade medel används på rätt sätt.
  •

2015 skänkte svenska folket 7,1 miljarder kronor till insamlingsorganisationer med 90-konto. Svensk Insamlingskontrolls statistik för 2015 finns tillgänglig på www.insamlingskontroll.se

Lena Hörnblad, 08-783 80 61     lh@insamlingskontroll.se

Svensk Insamlingskontroll är en ideell förening som beviljar 90-konton till organisationer som bedriver offentlig insamling och som uppfyller högt ställda krav. Svensk Insamlingskontroll har mer än 60 års erfarenhet av att kontrollera insamlingsorganisationer. Huvudmän är LO, SACO, TCO och Svenskt Näringsliv.