Projekt Nima har beviljats 90-konto

Projekt Nima har beviljats 90-konto

Project Nima vill reformera traditionellt bistånd. Genom att låta utsatta barn och unga i Ghanas slum sprida kunskap bland jämnåriga i Sverige stärks självkänslan och självständigheten. Nu tilldelas Project Nima 90-konto av Svensk Insamlingskontroll.

Hjälpverksamhet och bistånd stärker självkänslan hos den som ger och har möjlighet att hjälpa. Men vad gör det med den som tar emot hjälpen? Detta var en fråga som Christina Wenngren ställde sig när hon besökte Nima, ett slumområde i Ghanas huvudstad Accra, i början av 2010-talet.

Genom att låta hjälpen gå i båda riktningarna ville Christina Wenngren, som arbetar med att förebygga människohandel och organiserad brottslighet, minska ojämlikheten som uppstår med traditionellt bistånd och därigenom stärka självkänslan hos barn och unga i Accras slum.

– Makten att kunna påverka och känslan av att vara behövd är enormt viktig. Genom Project Nima låter vi barn och unga i Nima bland annat dela med sig av kunskap kring rehabilitering av offer för människohandel. På plats i Nima har vi tio ambassadörer mellan 12 och 17 år. Jag och vår vice generalsekreterare Erik Leijonmarck åker ner flera gånger per år för att utbilda dessa i ämnen såsom människohandel, droger, korruption, internationell politik, omvärldsanalys och jobbar med att bygga deras självkänsla. De sprider sedan kunskapen vidare, inte bara på plats, utan arbetar också tillsammans med fyra partnerskolor i Sverige, säger Christina Wenngren, ordförande i Project Nima.

Idén till Project Nima föddes 2011 och växte sedan till att registreras som ideell förening 2015. Att ansöka om 90-konto var ett självklart nästa steg i utvecklingen.

– I takt med att vi har sett hur mycket vårt arbete betyder ville vi också kunna visa för fler potentiella partners att vi jobbar seriöst. När vi nu har tilldelats 90-konto kommer vi kunna växa som organisation och nå ut till fler, säger Christina Wenngren.

Skola utan aga

Just nu arbetar Project Nima med att kunna ta ambassadörerna i Ghana på en studieresa till Sverige. På längre sikt finns bland annat förhoppningar om att kunna driva en egen skola, där Nimas barn ska kunna få en skolgång utan aga och sexuellt våld, ett annars stort problem i Ghana.

– Vi vill visa att en lugn och säker skola kan lyfta och stärka människor. De som tar examen från en sådan skola kan bidra till att bygga en bättre och säkrare generation unga för landet, säger Christina Wenngren.

Klart syfte. Organisationen måste kunna redovisa ett tydligt ändamål för insamlingen.

Låga kostnader. Pengarna ska gå till ändamålet. Inte mer än 25 procent av de insamlade medlen får gå till administration.

Ekonomisk kompetens. Ledamöter i styrelsen ska vara ekonomiskt kunniga och får inte ha betalningsanmärkningar.

Årlig kontroll. Organisationen måste varje år skicka in räkenskapshandlingar till Svensk Insamlingskontroll, som granskar och följer upp att insamlade medel används på rätt sätt.

2017 skänkte svenska folket 7,7 miljarder kronor till insamlingsorganisationer med 90-konto. Svensk Insamlingskontrolls statistik för 2017 finns tillgänglig på www.insamlingskontroll.se

Lena Hörnblad, 08-783 80 61 lh@insamlingskontroll.se

Svensk Insamlingskontroll är en ideell förening som beviljar 90-konton till organisationer som bedriver offentlig insamling och som uppfyller högt ställda krav. Svensk Insamlingskontroll har mer än 60 års erfarenhet av att kontrollera insamlingsorganisationer. Huvudmän är LO, SACO, TCO och Svenskt Näringsliv.