Defensiv kulturpolitik med ljusglimtar

I årets kulturbudget är regeringens tydliga intention att lösa pensionsfrågan för scenkonstsektorn det mest positiva inslaget. Låga uppräkningar för de offentliga scenkonstföretagen kommer att innebära fortsatt ansträngd ekonomi och några tydliga satsningar inom andra områden som kan ge positiva effekter för landets musik-, dans- och teaterinstitutioner syns inte heller i årets budgetproposition.

Uppräkningarna för de statliga scenkonstinstitutionerna föreslås sammantaget bli cirka 0,6 %. Samtidigt talar prognoser för den allmänna löneutvecklingen på svensk arbetsmarknad 2013 om kostnadsökningar på över tre procent. Med tanke på att personalkostnaderna inom våra verksamheter utgör en så dominerande del av budget innebär detta stora påfrestningar på scenkonstinstitutionernas ekonomi. Så vitt vi kan bedöma är även uppräkningarna till regional kulturverksamhet 0.6 % och här uppstår samma problem som för de statliga institutionerna, även med tanke på de ökade administrativa kostnader som uppstår i och med den nya fördelningspolitiken.

Svensk Scenkonst välkomnar förslaget om satsning på forskning, där den föreslagna sammanslagningen av dans- och cirkushögskolan, operahögskolan i Stockholm och Stockholms dramatiska högskola blir en nod. Det är särskilt positivt att de tre högskolorna får extra anslag öronmärkta för forskning. En satsning av detta slag ger positiva signaler till andra universitet i landet som satsar på forskning inom scenkonstområdet.

Det är också positivt med ökade anslag till Myndigheten för kulturanalys.

– Vi får inte glömma behovet av löpande statistik för scenkonstområdet och vi väntar och uppmanar regeringen att ge detta uppdrag till Myndigheten för kulturanalys. I takt med en mängd spännande specialuppdrag från kulturpolitiskt håll, blir det ännu viktigare att också följa upp effekterna av satsningar såsom Skapande skola, Kulturarvslyftet med flera. Svensk Scenkonst vill i ökad omfattning bidra till uppgifter som visar på effekterna av dessa satsningar och scenkonstorganisationernas kostnader för att ta dessa uppdrag, säger Ulrika Holmgaard, VD för Svensk Scenkonst.

Svensk Scenkonst ser även positivt på ökade medel till Skapande skola, och betonar vikten av att största möjliga del av alla dessa medel kommer de professionella kulturskaparna till godo, och att barnen i skolan verkligen får ta del av professionell kultur och möta professionella kulturskapare. Detta är en viktig uppgift för Kulturrådet att bevaka när man tilldelar medel.

Det är glädjande att regeringen aviserar en ökad satsning på internationellt kulturutbyte inom musiklivet.

– Vi kommer med intresse följa det som i budgeten omnämns som att regeringen vill ”bidra till att få till stånd synergier mellan kulturpolitiken och biståndspolitiken”, säger Ulrika Holmgaard.

Svensk Scenkonst saknar fortfarande en övergripande strategi från regeringen avseende internationellt kulturutbyte och i motsvarande omfattning medel för att det ska kunna ske förändringar.

Dansen är ett område där regeringen behöver ha en tydligt uttalad strategi för att området ska fortsätta att utvecklas positivt. Det gäller såväl på nationell som på internationell nivå. I årets budget saknar Svensk Scenkonst en sådan formulering och i motsvarande grad medel som allokeras till framförallt internationellt utbyte inom dansområdet.

Slutligen har regeringen i årets budget indikerat en lösning på den segdragna pensionsfrågan. Svensk Scenkonst har kommenterat pensionsfrågans lösning i ett tidigare pressmeddelande idag.

Ulrika Holmgaard, VD tel 070-108 57 57
Helena Faxgård, kommunikationschef, tel 070-946 39 70