Folkpartister och vänsterpartister mest intresserade av scenkonst

Folkpartister är mer intresserade av scenkonst än andra, vänsterpartister gillar musikal och regeringens satsning på dans har gett resultat. Det är några av resultaten i årets SOM-rapport ”Scenkonstens publik” som SOM-institutet gjort på uppdrag av Svensk Scenkonst.

Folkpartister är enligt SOM-rapporten mer intresserade av scenkonst än övriga. Intresset för musikal, opera, klassisk musik och klassisk balett är större än bland andra partier. Efter folkpartisympatisörer är det vänsterpartister som utmärker sig som kulturintresserade. Intresset för samhällsinriktad teater och annan dans än klassisk balett är större bland vänsterpartister än övriga, men mest gillar man musikal och komedi. Socialdemokraterna är minst intresserade av scenkonst men gillar fars mer än andra partisympatisörer. Moderaterna är mer intresserade av musikaler än andra. (tabell 10b)

Rapporten visar också att regeringens satsning på dans har gett resultat. Enligt SOM-rapporten är 40 procent idag intresserade av dans*, jämfört med 29 procent 2006. Intresset för klassisk balett under perioden har också ökat något. (tabell 9) Intresset för dans* är stort såväl i storstäder som på landsbygden men skiljer sig stort beroende på om man bor i norra eller södra Sverige. Intresset för balett är större i storstadsregionerna, där möjligheten att ta del av balett också är större. (tabell 10a) Partipolitiskt är det framförallt folkpartister och miljöpartister som tar del av dans*. (tabell 5b)

Topplista mest scenkonstintresserade:

• Folkpartister
  • Vänsterpartiester
  • Miljöpartister
  • Moderater
  • Kristdemokrater
  • Centerpartister
  • Socialdemokrater
    (källa tabell 10b)

Mest populära scenkonst per parti (tre populäraste):

V: 1. Komedi (69 %) 2. Musikal 3. Samhällsinriktad teater
    S: 1. Komedi (70 %) 2. Musikal 3. Annan dans
    MP: 1. Komedi (68 %) 2. Musikal 3. Klassisk teater/klassisk musik
    C: 1. Musikal (67 %) 2. Komedi 3. Fars/annan dans
    FP: 1. Komedi (75 %) 2. Musikal 3. Klassisk musik
    KD: 1. Musikal (68 %) 2. Komedi 3. Klassisk musik
    M: 1. Komedi (72 %) 2. Musikal 3. Fars
    (källa tabell 10b)

Helena Faxgård, kommunikationschef helena.faxgard@svenskscenkonst.se 0709-463970

Läs mer om SOM-institutet här

*I undersökningen skiljer man på ”klassisk balett” och ”annan dans”. Här syftas till ”annan dans”.

Svensk Scenkonst arrangerar under Almedalsveckan i Visby 4 till 10 juli kulturpolitiska utfrågningar av samtliga riksdagspartiers kulturtalespersoner. Programmet hittar du här

Svensk Scenkonst är en branschorganisation för arbetsgivare i scenkonstbranschen. Vi representerar drygt 100 företag och organisationer verksamma inom teater, dans och musik. Våra medlemsorganisationer innefatar verksamheter i såväl statlig, regional, kommunal som privat regi. De anslutna organisationerna har cirka 6000 personer anställda. Vårt uppdrag är att ge våra medlemmar optimala förutsättningar att utveckla en scenkonst för alla.