Internationell kulturpolitik och kulturinstitutionens roll debatteras i Almedalen

Sverige saknar en tydligt formulerad politik för internationellt kulturutbyte, kulturbistånd och sverigefrämjande kulturella insatser.  Detta diskuteras vid ett seminarium mellan representanter från olika departement och myndigheter under almedalsveckan. Dessutom arrangerar Svensk Scenkonst ett seminarium om vilken roll kulturens institutioner spelar i vårt samhälle.

Svensk Scenkonst har under de senaste 4 åren starkt bidragit till att kulturen fått fäste under almedalsveckan. Genom att under flera år arrangera ”Kultur i Almedalen” på Länsteatern i Visby har ett stort antal aktörer kunnat ordna seminarier och debatter kring frågor som rör kultur, kulturpolitik, konst och områden där kulturen har betydelse.

I år arrangerar Svensk Scenkonst två seminarier med kulturpolitiskt fokus under "Kultur i Almedalen":

Kulturens institutioner – tillgång eller börda?
En diskussion om kulturinstitutionen i den nya kontexten kultursamverkansmodellen. Är institutionen en relik från den kulturpolitiska reformen 1974? Eller är det en förutsättning för ett starkt levande regionalt kulturliv och en fortsatt positiv samhällsutveckling? Vad krävs för att institutionerna ska kunna bidra, vilken roll har de?
I seminariet medverkar Gunilla C Carlsson, Ordförande (S) Kulturutskottet. Cecilia Magnusson, Ledamot (M) Kulturutskottet. Yngve Petersson, Ordförande (MP) Kulturnämnden Region Skåne. Kerstin Brunnberg, Ordförande Kulturrådet. Olof Lindqvist, VD Regionteater Väst. Lars Sjösvärd, Museichef Gotlands Museum. Gunilla Kindstrand, Moderator.
Ons 4 juli kl. 9.15-10.45 på Länsteatern, Bredgatan 10

På spaning efter en internationell kulturpolitik
Under våren har det debatterats livligt kring bristen på internationell kulturpolitik efter en debatt som Teaterunionen initierade tillsammans med Teaterförbundet och Svensk Scenkonst i Svenska Dagbladet. Från många håll konstaterades allvarliga brister i möjligheterna till internationellt kulturutbyte och nedskurna resurser, bland annat inom kulturbiståndet. Branschorganisationerna inom scenkonsten fortsätter debatten och frågar ut ansvariga under ett seminarium i Almedalen.
I seminariet medverkar Jarmo Lindén, statssekreterare, Finlands Undervisnings- och kulturministerium, Henrik Toremark, stabschef, Kulturdepartementet, Maria Kron, enheten för evenemang, Svenska Institutet, Helene Larsson, Sveriges kulturråd i Belgrad, UD, Ellen Wettmark, koordinator internationella frågor, Kulturrådet, Ulrika Holmgaard, VD, Svensk Scenkonst, Ann Mari Engel, generalsekreterare, Teaterunionen, Jaan Kolk, förbundsdirektör, Teaterförbundet, Moderator: Henrik Selin, Sveriges kulturråd i Bryssel, UD.
Ons 4 juli kl. 11.15-12.45 på Länsteatern, Bredgatan 10

Fokus på arbetsmarknadens trygghetssystem
Svensk Scenkonst medverkar också som arrangörer till tre seminarier tillsammans med Trygghetsrådet TRS. Trygghetsrådet TRS ligger i framkant vad gäller att utveckla nya lösningar för arbetsmarknaden. Livs- och karriärplanering, stöd till den som är sjuk och riskerar att bli uppsagd, och diskussion om ansvar och lösningar för kompetensutveckling är frågor som diskuteras.
Tis 3 juli kl. 10-15.30 Odd Fellows lokaler, Nunnegränd 4-6

För mer information: