Ny rapport: Brister i samverkan av internationellt kulturutbyte inom scenkonsten

En ny rapport som Svensk Scenkonst publicerar idag, visar att internationellt kulturutbyte är en grundläggande förutsättning för scenkonstinstitutionernas konstnärliga utveckling. Det är också en del av de nationella kulturpolitiska målen. Samtidigt visar rapporten på brister i myndigheternas processer och återrapportering.

Svensk Scenkonst har genomfört en enkät bland medlemsorganisationerna för att undersöka om man arbetar med internationellt kulturutbyte, hur man gör det och hur man finansierar det. I en rapport presenteras nu resultaten tillsammans med en genomgång av de myndigheters arbete som har i uppdrag att stödja internationellt kulturutbyte eller där internationellt kulturutbyte spelar en viktig roll för annan måluppfyllelse.

– Scenkonstinstitutionerna har en stor potential genom sina organisationer, sin kontinuitet och sina kontaktnät. Det är förvånande att inte ansvariga myndigheter och departement låter institutionerna spela en större roll för att utveckla det internationella kulturutbytet och uppfylla de nationella kulturpolitiska målen. Det skulle kunna innebära en stor skillnad för utvecklingen av internationellt kulturutbyte i Sverige, säger Ulrika Holmgaard, VD Svensk Scenkonst.

Rapporten undersöker de senaste fem åren. Den visar bland annat att:

• Staten har minskat anslagen till internationellt kulturutbyte trots att det är ett av de kulturpolitiska målen.
  • Scenkonstinstitutionerna får allt mindre del av de stöd som finns och som är öronmärkt för internationellt kulturutbyte. I dag prioriteras de privata aktörerna, s.k. fria utövare. Detta är särskilt märkbart inom musiklivet.
  • Scenkonstinstitutionernas behov av hur de olika stöden utformas möts inte upp i myndigheternas strukturer.

Svensk Scenkonsts medlemsorganisationer redovisar att:

• Internationellt kulturutbyte är viktigt för i stort sett alla medlemsorganisationer och 80 % har det inskrivet i sina styrdokument.
  • Den absoluta merparten deltar aktivt i internationella nätverk.
  • 90 % använder sina allmänna verksamhetsanslag för att genomföra internationella kulturutbyten.
  • Man anser att de stöd som är sökbara inte är anpassade till verksamheterna med för krångliga ansökningsprocedurer, snäva urvalskriterier och få ansökningstillfällen.

Svensk Scenkonst anser bland annat att:

• Myndigheten för kulturanalys bör ges i uppdrag att utvärdera målet att främja internationellt och interkulturellt utbyte och samverkan, för att ge underlag till att åtgärda den splittring och otydlighet som rapporten uppmärksammar i statens internationella satsningar å scenkonstens vägnar.
  • Det finns utrymme för stärkt samverkan mellan utrikespolitiken och kulturpolitiken. Svensk Scenkonst anser att man bör ha fler samråd mellan aktuella aktörer.
  • Kultur kan integreras bättre i Sidas landsstrategier.

Ulrika Holmgaard, VD, tel 070-108 57 57
Isabelle Nilsson, rapportförfattare, tel 08-440 83 87