Politisk enighet att genomföra pensionsreform för scenkonsten

Scenkonsten behöver snarast ett nytt pensionssystem. Samtliga riksdagspartier är nu eniga om att regeringen bör anta den statliga pensionsutredningen förslag som presenterades 2009. Alla partier är också eniga om att införa skattefrihet för allmännyttiga stiftelser som vill ge bidrag till kultur. Det framkom under de kulturpolitiska utfrågningar Svensk Scenkonst arrangerade under Almedalsveckan.

Scenkonstorganisationer i hela landet har de senaste åren drabbats av oförutsedda pensionsavgifter i miljonklassen på grund av ett krångligt och okontrollerbart pensionssystem. Kostnaderna urholkar ekonomin och drabbar även ägare – kommuner och landsting – som snabbt tvingas skjuta till stora belopp för att täcka kostnaderna.

– Pensionsutredningen för scenkonstområdet är klar och kräver bara ett beslut, inga extra pengar ska tillföras. Vi förväntar oss därför att den kommande regeringen tar sitt ansvar och antar utredarens förslag. Det behöver ske snarast efter valet, annars faller hela utredningen, säger Sture Carlsson, förbundsdirektör för Svensk Scenkonst.

Scenkonstorganisationernas långsiktiga finansiering är en annan viktig fråga för svenskt kulturliv. Diskussioner om alternativa finansieringsformer pågår ständigt. Men ett flertal lagar och regler försvårar för donatorer och sponsorer.

– Det är också hoppfullt att alla partier är eniga om att ändra reglerna för allmännyttiga stiftelser som vill bidra till kulturen. Flera partier talar om alternativa finansieringsformer. Då krävs en rad regeländringar, det räcker inte med vilja, avslutar Sture Carlsson.

Sture Carlsson, förbundsdirektör tel 0705-778621
Helena Faxgård, kommunikationschef  tel 0709-463970