Scenkonstbranschen återigen hårt drabbad av ändrade pensionsregler

Svensk Scenkonst och dess medlemmar har tills nyligen varit helt ovetande om SPV:s planer att innan årsskiftet fakturera närmare 50 miljoner kronor i ökade pensionsavgifter baserade på ett beslut från 2006.
- SPV har inte informerat oss eller våra medlemmar om de ändrade reglerna trots att man vetat om detta sedan 2006, säger Sture Carlsson, förbundsdirektör på Svensk Scenkonst.

Svensk Scenkonst kom av en händelse över mycket kortfattad information på SPV:s hemsida den 5 november, som snabbt visade sig ha förödande konsekvenser för scenkonstinstitutioner i hela landet. Ändrade regler för pensionsinbetalningar för korttidsanställd personal ligger till grund för SPV:s beslut att fakturera närmare 50 miljoner kronor innan årets slut till ett antal musik-, dans-, och teaterinstitutioner. Det grundläggande beslutet togs av Arbetsgivarverket och Offentliganställdas förhandlingsråd redan år 2006. SPV har sedan beslutat att samma principer ska gälla för scenkonstbranschen men har alltså inte gått ut med någon information till Svensk Scenkonst eller dess medlemmar om innehållet i eller följderna av sitt beslut.

- Oförutsebara och höga pensionskostnader har länge varit ett stort problem för scenkonstinstitutionerna. Inte minst har bristande och otydlig information från SPV varit en fråga som diskuterats. Det har förts samtal om vikten av en nära kontakt och tydligare information. Ändå har denna situation uppstått. Vi ifrågasätter starkt SPV:s hantering av ärendet, säger Sture Carlsson.

De genomförda förändringarna berör framför allt anställningar som varar kortare tid än 30 dagar. Sådana anställningar är mycket vanliga påpensionskostnadeoch förändringen får därmed påtagliga konsekvenser för just vår bransch i form av väldigt höga retroaktiva premier.

- Det sorgliga är att merparten av premierna förmodligen aldrig kommer de anställda till del på grund av branschens särskilda pensionsregler, Det gör SPV:s beslut än mer orimligt, säger Sture Carlsson.

En statlig utredning har föreslagit ett helt nytt och branschanpassat pensionssystem för scenkonstinstitutionerna. Utredarens förslag har nyligen remissbehandlats och är nu föremål för överväganden inom regeringskansliet.

- Den uppkomna situationen visar tydligt hur ohållbart dagens pensionssystem är. Jag hoppas att regeringen snarast tar beslut om ett nytt system i linje med den utredning som presenterades i våras, avslutar Sture Carlsson.

Svensk Scenkonst kommer att ha ett extrainkallat styrelsemöte den 18 november för att diskutera hur man ska hantera den akuta situationen. Den 24 november kommer styrelsens arbetsutskott att träffa kulturministern där frågan kommer att tas upp.

Sture Carlsson, Förbundsdirektör tel 0705-778621
Helena Faxgård, Kommunikationshcef tel 0709-463970