SOM-institutets rapport presenterades idag i Almedalen: Teaterpubliken - politisk höger med vänstervärderingar

En högersympatisör som är intresserad av politik och samhälle, engagerad i miljö- och kultur frågor. En medkännande person som är mer välvilligt inställd till EU och till att ta emot flyktingar som värderar fred, jämlikhet och vänskap högre än andra. Detta är den typiska teaterbesökaren.

SOM-institutets rapport 2009 presenterades idag på "Forum för Scenkonsten" i Almedalen av Rudolf Antoni från SOM-institutet:

- Värderingarna skiljer sig markant från en annan studerad högergrupp - aktiehandlare. Teaterbesökaren har ett stort intresse att se djupare på människans natur, fri- och rättigheter och har en öppnare inställning till omvärlden. Kanske kan man säga att teaterpubliken består av "de nya moderaterna", säger Rudolf Antoni på SOM-institutet.

Om det är teatern som bidrar till värderingar och förhållningssätt eller om det är personer som är intresserade av dessa frågor som går på teater är oklart, men det är på teatern som den här typen av djupare frågor lyfts och utforskas.

- Därför kan man säga att teatern har en viktig roll i samhället genom att belysa våra gemensamma värderingar och de etiska grundvalarna, säger Rudolf Antoni. Teatern bidrar även till ett friskare och ärligare samhälle för teaterpubliken litar mer på sina medmänniskor än genomsnittet och upplever sig ha en bättre hälsa. De tillhör de som är mest nöjda med sina liv. Man kan säga att man blir lycklig av att gå på teater.

Under det efterföljande samtalet lett av Tobias Nielsén och Sanna Rayman drogs frågeställningarna vidare. Förslag som att till exempel undersöka förmodade skillnader i attityder och politisk hemvist mellan scenkonstens anställda och deras publik, och deras antaganden om varandra, kan komma att bli intressanta områden att undersöka framöver.

Kontakt:

Helena Faxgård, kommunikationschef Svensk Scenkonst, 0709-46 39 70.

Fakta om SOM-institutet:
SOM-institutet är centrum för den undersöknings- och seminarieverksamhet som drivs gemensamt av Institutionen för journalistik och masskommunikation (JMG), Statsvetenskapliga institutionen samt Centrum för forskning om offentlig sektor (CEFOS) vid Göteborgs universitet. Grunden i verksamheten är den nationella undersökning som hösten 2007 omfattar totalt 9 000 personer i åldrarna 15 till 85 år. Undersökningen rymmer frågor om bland annat politik, samhälle, medievanor, offentlig service, miljö, risker, ny medieteknologi och fritidsvanor. Läs mer på www.som.gu.se

Fakta om Svensk Scenkonst:
Svensk Scenkonst är en branschorganisation för arbetsgivare i scenkonstsektorn. Vi företräder drygt 100 företag och organisationer verksamma inom teater, dans och musik - allt från den stora institutionen till den mindre experimentella scenen. Läs mer på
www.svenskscenkonst.se