Svensk Scenkonsts stämma uttalar sig om situationen i Ungern

Pressmeddelande  •  2012-05-04 18:18 CEST

Vid Svensk Scenkonsts stämma i dag har man gjort ett uttalande mot den inskränkning i yttrandefrihet och konstnärlig frihet som sker i Ungern:

I Ungern, en del av Europeiska Unionen, har flera chefer inom teatern, filmindustrin, universiteten och mediasektorn ersatts av personer som är lojala med den politiska ledningen.

Yttrandefrihet och mångfald är grundläggande fundament i ett demokratiskt samhälle. En fri scenkonst stärker yttrandefriheten och demokratin.

Svensk Scenkonst, samlat på stämma i Jönköping, ser med stor oro på den pågående utvecklingen i Ungern. Den kan inte uppfattas som annat än ett hot mot den fria scenkonsten och därmed demokratin.

Vi uppmanar den svenska regeringen att, genom sitt inflytande i EU, fortsatt agera för att yttrandefrihet och konstnärlig frihet ska stå stark i hela Europa.

Svensk Scenkonst stämma 4 maj 2012, Jönköping

Svensk Scenkonst är en branschorganisation för arbetsgivare i scenkonstbranschen. Vi representerar drygt 100 företag och organisationer verksamma inom teater, dans och musik. Våra medlemsorganisationer innefatar verksamheter i såväl statlig, regional, kommunal som privat regi. De anslutna organisationerna har cirka 6000 personer anställda. Vårt uppdrag är att ge våra medlemmar optimala förutsättningar att utveckla en scenkonst för alla.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom