Utbildning, bildning och den professionella dansen

Imorgon, den 4:e februari, arrangerar Svensk Scenkonst Nationell danskonferens för fjärde året i rad. Konferensen riktar sig till alla professionella dansverksamma och äger rum på Dansens Hus i Stockholm. Årets tema är utbildning, bildning och den professionella dansen.

– Vi vill belysa behovet av ett stärkt samarbete mellan arbetsmarknadens behov och utbildningarnas utformning, vilket inkluderar både grundutbildning och kompetensutveckling. Men även frågan om breddad rekrytering har fortsatt högsta prioritet för hela branschen, säger Ulrika Holmgaard, VD Svensk Scenkonst.

Svensk Scenkonst bjuder in alla aktörer inom den professionella danskonsten för att diskutera utvecklingen av dansutbildningar i Sverige och hur dessa påverkas av samhällsutvecklingen. Hur ser rekryteringsbasen ut från grundskolan och hela vägen fram till de konstnärliga högskolorna? Hur berikar vi verksamheten med annat kulturellt kapital? Bland de medverkande finns bland andra Olof Lavesson (M), ordförande i Riksdagens kulturutskott, Petra Frank, dekan Dans- och Cirkushögskolan, Jan Åström, rektor Balettakademien och Mira Helenius Martinson, danschef Norrdans. Moderator är Lis Hellström Sveningson, journalist och danskritiker.

Nationell danskonferens arrangeras som tidigare år av bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Scenkonst genom sitt danschefsnätverk, och intresset är stort. Konferensen äger rum på Dansens Hus i Stockholm den 4 februari kl. 10.00-16.00. Följ oss på #danskonf16.

Program

För pressackreditering, vänligen kontakta Emily Tatlow, projektledare, tel. 073-552 54 21.

Ulrika Holmgaard, VD Svensk Scenkonst, tel. 070-108 57 57.
Anna Cokorilo, tf kommunikationschef Svensk Scenkonst, tel. 070-602 51 15.

Svensk Scenkonst är bransch- och arbetsgivarorganisation för verksamheter inom musik, dans och teater. Vi representerar över 100 teatrar, orkestrar, operahus, danskompanier, länsmusikorganisationer, produktionsbolag och andra verksamheter inom den svenska scenkonsten. Svensk Scenkonst verkar för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för medlemsföretagen att bedriva en professionell verksamhet, både nationellt och internationellt.

Svensk Scenkonst - För professionella företag i scenkonstbranschen