NIBBLE GÅRDSGRIS ÄR ÅRETS KLIMATBONDE

Magnus Johansson och Lena Lindahl på Nibble Gårdsgris är vinnare av tävlingen Årets klimatbonde, ett pris inom White Guide Green i samarbete med Svenskt Sigill Klimatcertifierad. NibbleGårdgris kombinerar klimatsmart produktion med god djuromsorg och har ett gediget kretsloppstänkande.

Klimatfrågan är en av de största utmaningarna inom miljöområdet idag och debatten kring mat och klimat har nog aldrig varit hetare. Medan diskussionerna kring vilken mat som är mest klimatsmart pågår så jobbar bonden,ofta i det tysta, enträget vidare för att hela tiden förbättras. Det vill vi på White Guide Green och Svenskt Sigill Klimatcertifierad ändra på genom priset Årets klimatbonde.

- Det här känns jättehärligt! Utan att tänka klimat och på vilket sätt just vår verksamhet påverkar naturen omkring oss finns det ingen framtid, säger Magnus Johansson och Lena Lindahl, Nibble gårdsgris.

Motivering från juryn:

Nibble gårdsgris kombinerar klimatsmart produktion med god djuromsorg och har ett gediget kretsloppstänkande.

Nibble Gårdsgris har en lång historia av att arbeta med kontinuerliga förbättringar för ett mer hållbart jordbruk. De samverkar med forskare för att hitta nya metoder att sänka sin miljöpåverkan och behålla en god djurvälfärd. De arbetar med energieffektivisering genom att bygga unika energisnåla stallar och de använder bara förnybar el samt är andelsägare i en solelspark.

Det som imponerade mest på juryn var Nibbles systematiska arbete med kväveeffektivitet och kretslopp av näring på gården, vilket är den mest betydande källan till klimatgaser på en grisgård. Nibble är klimatcertifierade inom Svenskt Sigill. De är duktiga kommunikatörer och genom sina produkter har de konkreta alternativ för kunder som vill välja ett mer klimatsmart alternativ.

Om priset Årets klimatbonde

Årets klimatbonde presenteras stolt av White Guide Green och Svenskt Sigill Klimatcertifierad. Det är första gången som det här priset delas ut. White Guide Green kartlägger och utser de grönaste matvarubutikerna enligt kriterier som är framtagna i samarbete mellan White Public, Världsnaturfonden WWF och Bergkvist Publishing. Svenskt Sigill Klimatcertifierad är en märkning förmat och blommor producerade i Sverige med lägre klimatpåverkan.

Priset Årets Klimatbonde går till någon som:

• är en primärproducent i Sverige
  • arbetarmålmedvetet för att ständigt minska sin verksamhets klimatpåverkan.
  • är en av de främsta i Sverige när det gäller kväveeffektivitet. Självklart tar hen samtidigt ansvar för djur och natur.
  • har en koldioxidsnål energianvändning.
  • kommunicerar kring sitt klimatarbete och är ett föredöme för andra.

Juryn bestod av:

Ola Hansén (ersatte Anna Richert), Senior rådgivare hållbar energi och klimat, Världsnaturfonden WWF

Louise König, Senior advisor inom hållbart företagande och konsumtion

Malin Komaiszko, projektledare White Guide Green

Katarina Ahlmén, kvalitetschef Svenskt Sigill

Kontakt:

Josefin Kihlberg,Kommunikationsansvarig Sigill kvalitetssystem, josefin.kihlberg@sigill.se08-787 51 54

Malin Komaiszko, Projektledare White Guide Green, malin@bergkvistpublishing.se, 073-022 51 09