Svenskt Tenn lanserar Japanese Magnolia från GP & J Baker

Svenskt Tenn har sedan 1930-talet samarbetat med textilföretaget GP & J Baker. Nu har Svenskt Tenn fått möjlighet att med ensamrätt återuppväcka William Turners mönster ”Japanese Magnolia ur GP & J Bakers arkiv. Mönstret är formgivet 1917 och har med största sannolikhet inte varit i produktion sedan dess.

Redan på 1930-talet började Svenskt Tenns grundare, Estrid Ericson, att samarbeta med det brittiska textilföretaget GP & J Baker. Sedan dess har Svenskt Tenn haft ensamrätt på att sälja utvalda historiska GP & J Baker-mönster. Efter en genomgång i GP & J Bakers historiska arkiv har Svenskt Tenn nu fått ensamrätt att lansera mönstret från 1917.

– Det var Josef Frank som först introducerade GP & J Bakers magiska mönstervärld för Estrid Ericson. Precis som med Fornasetti har Svenskt Tenn därför sedan 30-talet ett unikt samarbete med GP & J Baker där vi har ensamrätt på vissa färgställningar och mönster - än i dag. När vi nu fick möjlighet att utforska deras arkiv fann vi en otroligt vacker tygbit med William Turners mönster Japanese Magnolia, som vi nu lanserar i samband med utställningen, säger Thommy Bindefeld, marknadschef och kreativt ansvarig på Svenskt Tenn.

Traditionsenligt brukar Svenskt Tenn så här års öppna en vårutställning men på grund av rådande situation i vår omvärld kommer utställningen, Japanese Magnolia, att förlängas fram till den 12 augusti för att ge fler möjlighet att besöka utställningen. På svenskttenn.se kommer alla produkter och bilder från utställningen vara tillgängliga för hemleverans och för inspiration.

I utställningen, som präglas av de två färgställningarna av William Turners mönster Japanese Magnolia, visas produkter i mönstret i en miljö som är inspirerad av en uteplats. I samband med utställningen lanseras även en helt ny glaskruka formgiven av multikonstnären Eric Ericson. Krukan är tillverkad på Skrufs glasbruk i Småland av återanvänt glas. Den nya krukan heter Fucus, blåstång på Latin.

Utställningen Japanese Magnolia öppnar den 27 mars och kommer pågå fram till den 12 augusti, 2020.

Historien om GP & J Baker och Svenskt Tenn
Det brittiska textilföretaget GP & J Baker grundades 1884 av bröderna George Percival och James Baker. Tillsammans med sin pappa reste de runt i Orienten och Asien och köpte upp mönster, textilier, skisser och tusentals mönsterböcker. Över ett sekel av samlande resulterade i ett av de största privatägda textilarkiven i världen, där många motiv baseras på engelska chintzer och blocktryck från artonhundratalet. År 1982 utsågs GP & J Baker till hovleverantör i Storbritannien av Drottning Elizabeth II, och än idag uppfattas företaget som en av världens främsta innovatörer inom textildesign. Svenskt Tenn blev en av GP & J Bakers första kunder i Sverige då Josef Frank, som inspirerades av deras mönster, introducerade företaget för Estrid Ericson på 1930-talet. För henne var det viktigt att kunderna fick exklusiv tillgång till de föremål som salufördes, och hon ingick en överenskommelse med GP & J Baker om att få ensamrätt på utvalda mönster. Sedan dess säljs flera av deras textilier och färgställningar exklusivt på Svenskt Tenn.