Magnus Olsson (SD), kommunalråd

SD Malmö säger nej till ett boende för hemlösa migranter i Limhamn

Sverigedemokraterna yrkade avslag på Socialdemokraternas och Liberalernas förslag att överklaga Kammarrättens dom som ogiltigförklarar avtalet mellan Malmö stad och Skånska Strand AB, angående det sociala boendet Spiran 1.

Sverigedemokraterna yrkade även avslag på Liberalernas tilläggsyrkande om att maximalt 33 av lägenheterna skulle användas som genomgångsbostäder för hemlösa.

Efter att ärendet hade bordlagts torsdagen 11 april träffades Arbetsmarknads- och socialnämnden idag för att besluta om att överklaga eller att avstå från att överklaga.

Efter sammanträdet den 11 april intervjuades Liberalernas gruppledare i Arbetsmarknads- och socialnämnden av Sydsvenskan där han meddelade att han skulle rösta nej till överklagande. Men på sammanträdet idag nöjde sig Liberalerna med ett tilläggsyrkande som gick ut på att Arbetsmarknads- och socialnämnden skulle nyttja maximalt 33 av lägenheterna som genomgångsbostäder för hemlösa.

På sittande möte delades en ny tjänsteskrivelse ut till nämndens politiker, som hade en kvart på sig att sätta sig in i det nya förslaget. Efter att nämnden återsamlats yrkade Sverigedemokraterna avslag på förslaget till beslut. Votering begärdes och med 7 bifallsröster och 6 avslagsröster antogs förslaget om att överklaga Kammarrättens dom samt Liberalernas tilläggsyrkande, av Arbetsmarknads- och socialnämnden.

Magnus Olsson (SD), kommunalråd för Sverigedemokraterna kommenterar:

"Vi Sverigedemokrater har från dag ett varit emot det sociala boendet Spiran 1. Vi ser inte sociala boenden som en lösning på hemlöshetsproblematiken i Malmö. Majoriteten av Malmös hemlösa är utländska medborgare. Det handlar om nyanlända som inte har en förankring på bostadsmarknaden. Sociala boenden kommer förvärra denna problematik genom att nyanländas boenden subventioneras ännu mer."