Nyhet -

Sveriges Bussresearrangörer i dialog med tyska myndigeter om diskriminering av turistbussar

Sveriges Bussresearrangörer (SB) inledde under sin Tysklandsresa en dialog med tyska myndigheter och organisationer om diskrimineringen av turistbussar. IHK i Lübeck har sedan lång tid ansvaret för relationerna mellan Tyskland och Skandinavien. Under ledning av ordföranden Toni Schönfelder SB, mötte svenskarna chefspersoner från IHK (Handelskammaren med 3,6 miljoner medlemmar), Bundesamt för godstrafik BAG, Landespolizei, Polizei Schleswig-Holstein, Finanzamt Hamburg-Nord samt Näringsministeriet i delstaten Schleswig-Holstein.

Under mötet framfördes de problem som svenska bussarrangörer upplever vid turistresor till eller genom Tyskland. Skatter, deklaration. kontroller av arbetstider, listor med namn över deltagare mm. Det svenska budskapet togs emot med intresse och man lovade att försöka få till förändringar i positiv riktning så snart som möjligt. I Hamburg mötte svenskarna RDA:s vd och generalsekreterare för EACT, Dieter Gauf.

Sveriges Bussresearrangörer har gått i spetsen för bildandet av EACT, den europeiska alliansen med deltagande av 10 länder med enbart bussresearrangörer som medlemmar. Mötet i Lübeck var det första för att få till stånd förändringar av de negativa tyska reglerna för turistbussar.  EACT har även möten med EU i Bryssel för att få lagstiftarna förstå skillnaden mellan turistbussar, buss och lastbilar.

EU:s fyra friheter innebär fri rörelse för kapital, produkter, tjänster och människor. Resor med bil, tåg och flyg sker utan några som helst restriktioner. Samma sak om nio personer åker i en minibuss. Sker samma transport med en turistbuss inträder omedelbart nya regler och förordningar som SB anser vara diskriminerande.

Ett uppskattat besök var hos Wunderland i Hamburg, stadens största turistattraktion, som många av arrangörerna kommer ha med i sina program framöver. Ett besök intressant för hela familjen. Wunderland har redan besökts av13 miljoner, varav endast 41,000 från Sverige.

41 medlemmar från Sveriges Bussresearrangörer deltog i resan som skedde med en hypermodern turistbuss från Hyllinge Buss. Utresa via Finnlines, hemresa via Scandlines.