Ny ordförande ska väljas när SKR:s jourer samlas för rekordstort årsmöte

Pressmeddelande 2014-04-11, Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund, SKR

En ny ordförande ska väljas när 140 representanter från kvinno- och tjejjoursrörelsen samlas på Elite Hotell i centrala Jönköping i helgen. Under mötet kommer motioner om bland annat tjejjoursutbyte och social dokumentation att behandlas. För underhållningen står bland andra Mian Lodalen och Angelita Nooni. Årsmötet 12-13 april blir Carina Ohlssons sista som ordförande. SKR:s jourer blir fler och fler och hade nära 5000 fler kontakter 2013 jämfört med 2012.

Under Carina Ohlssons 12 år som ordförande har SKR:s medlemsantal vuxit från 31 till 120 jourer.

– Jag vill rikta ett stort tack till alla som medverkar i vårt viktiga arbete för ett jämställt samhälle fritt från våld. En önskan efter ett tolvårigt ordförandeskap hade varit att vi kunna se att våldet minskat, men tyvärr, där är vi inte än, säger Carina Ohlsson, som framöver satsar helhjärtat på uppdragen som riksdagsledamot för Socialdemokraterna, S-kvinnors ordförande, ordförande i kommunfullmäktige i Lidköping och ordförande för fotbollsklubben LFK.

SKR:s medlemsantal fortsätter att öka, och med det kan jourerna hjälpa fler och fler.
– Ibland läser man i media om kvinnojourer som måste lägga ned och att det saknas resurser. Det gör det förstås men de flesta av våra jourer är livskraftiga och har goda samarbeten med sina kommuner. Nya jourer startar och verksamheterna utvecklas hela tiden, säger SKR:s förbundssekreterare Olga Persson.

Under 2013 bodde 1 048 kvinnor, 1 112 barn och 7 män på någon av SKR:s kvinnojourer. Tjejjourerna och ungdomsjourerna hade 21 011 kontakter, varav majoriteten med barn under 18 år som sökte stöd efter att ha utsatts för sexuellt våld.

– Vår statistik ger ett tydligt svar på att vi behövs och är efterfrågade. Genom att vi är en idéburen organisation kan vi erbjuda ett starkt stöd från både anställda och ideella. Vi kan möta varje stödsökande på bästa sätt eftersom vi kombinerar ett individbaserat perspektiv med kunskap om våldets strukturella orsaker, säger Carina Ohlsson.

Värdar för årsmötet är Kvinno- och tjejjouren Jönköping.
– Det är jätteroligt att för så många kvinno- och tjejjourer från hela landet få möjlighet visa upp Jönköping som stad, men också att de som kommer hit får träffa många av våra engagerade volontärer och vår personal! I programmet har vi försökt lyfta fram personer som lokalt betytt mycket för jämställdhetsfrågor. Sen är det en fin möjlighet för oss att ge något tillbaka till SKR som vi får mycket stöd av i vår verksamhet, säger Catarina Gustafsson, verksamhetsledare på Kvinno- och Tjejjouren Jönköping.

För intervjuer och kommentarer kontakta:
SKR:s ordförande Carina Ohlsson, 0703-439630, carina-ohlsson@kvinnojouren.se eller förbundssekreterare Olga Persson, 0704-611888, olga.persson@kvinnojouren.se

Kontaktperson Kvinno- och Tjejjouren Jönköping:
Åsa Sertenius Strivér, Verksamhetsadministratör, 0727-17 91 28

För frågor och research kontakta:

SKR:s pressekreterare Emma Söderström, emma.soderstrom@kvinnojouren.se, 0735-363565

• Brott, juridik, rättsfrågor

Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund (SKR) samlar över 110 kvinnojourertjejjourer och andra idéburna stödverksamheter som arbetar för ett jämställt samhälle fritt från våld. Förbundet är partipolitiskt och religiöst obundet.

För intervjuer och kommentarer kontakta:
SKR:s förbundsordförande Carina Ohlsson, carina.ohlsson@kvinnojouren.se, tel: 070-343 96 30.
SKR:s förbundssekreterare Olga Persson, olga.persson@kvinnojouren.se, tel: 08-642 64 01, 0704-61 18 88

För frågor och research kontakta: SKR:s pressekreterare Emma Söderström, emma.soderstrom@kvinnojouren.se, tel: 08-642 64 01, 0735-363565

Besök oss gärna på www.kvinnojouren.se