Final i Designrådet

Den 9 november är det dags för finalpresentation i idétävlingen Designrådet. Robin Edman, vd för SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign, är ordförande för juryn som ska utse den produkt- eller tjänsteidé i Västerbotten och Västernorrland som tillsammans med en rejäl designinsats har störst chans att lyckas på marknaden.

Upplägget av Desingrådet påminner om tv-programmet ”Draknästet”. Från ett stort antal tävlingsbidrag är fyra finalister utsedda som får chansen att presentera sitt företag och utvecklingsidé inför en expertjury bestående av professionella industridesigner och affärsutvecklare. Efter en kort överläggning av juryn utses en vinnare som får designinsatser till sin verksamhet till ett värde av ca 80 000 kr. Andra till fjärdepristagaren vinner en designgenomgång av sin idé värd ca 15 000 kr.

Årets finalister i Designrådet är:

• Wallmarker, Umeå –”Quick Release System”, ett nytt unikt system för rollers till målning.
  • Stiftelsen Nämforsen, Sollefteå – utveckla besöket vid ett historisk och mångkulturellt besöksmål.
  • Zirkona Sweden AB, Umeå – ”Zirkona Joiner”, en unik kulled som möjliggör flexibla monteringslösningar för datorer och terminaler i fordonsmiljö.
  • MidDec AB, Sundsvall – utveckling av produkter och system för radonmätning i fastigheter.

Årets jury utgörs av Robin Edman, vd SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign; Dag Holmgren, professor industridesign Jönköpings Tekniska Högskola; Lars Malmbom, affärsutvecklare MIUN Innovation; Tommi Siljamäki, industridesigner Mouva Vasa och Satu Lautamäki, affärsutvecklare Vasa yrkeshögskola.

Välkommen att delta under finalpresentationen

När? Tisdag den 9 november kl 13-15
Var? Rådhuset, Rex Festvåning Umeå

För särskild avsatt tid kontakta oss gärna i förväg.

För mer information om Designrådet, se www.designradet.nu

Vid frågor, kontakta: Peter Sandström, Design Västerbotten, peter.sandstrom@almi.se 090-10 07 93 eller Anna Maria Wahlqvist, Design i Västernorrland, anna-maria.wahlqvist@div.se 060- 15 74 53

Designrådet är en idétävling som arrangeras av Kvarken Global Business (KGB) och är ett delprojekt inom Botnia Atlantica som finansieras av EU. Syftet med Designrådet är att öka intresset för och användandet av design och designmetodik bland SME-företag, innovationsföretag och innovatörer vid utveckling av nya produkter och tjänster.