​Sweconbutiken Online – reservdelar när det passar kunden

​Sweconbutiken Online – reservdelar när det passar kunden

Swecon har precis som många andra på marknaden en framgångsrik e-handel. Den hjälper bland annat kunden att hitta rätt reservdelar och att få dem levererade på ett smidigt sätt. Nu har webbutiken blivit ännu bättre med ny design och fler artiklar. Snabbt, effektivt och enkelt.

I oktober 2011 lanserade Swecon en egen e-handelsbutik. Butiken startades som en naturlig del av utvecklingen och i vår strävan att ligga i framkant med kunden i fokus. Eftersom många av Swecons kunder finns ute på landsbygden och ofta har många mil till sin butik, var e-handel ett välkommet steg för att tillgodose kundens behov. E-butiken är förstås öppen dygnet runt och finns alltid till hands.

En bra affär

För att få tillgång till e-handeln behöver du vara registrerad som kund hos Swecon. Därefter får du ett personligt lösenord som ger dig tillgång till webbutiken. Det är kostnadsfritt och du får dessutom 2 % rabatt utöver eventuell ordinarie rabatt då order läggs på webben. Ytterligare en smart funktion är Mina sidor där du kan se hela din maskinpark med exempelvis chassinummer, hyttnummer o.s.v. Det gör det enkelt att hålla ordning på både reservdelar och andra tillbehör.

Responsivt och enkelt

Målsättningen är att Swecon ska ha en fullt fungerande responsiv lösning som innebär att order kan läggas direkt i en smartphone eller på en surfplatta. Det underlättar vid haverier eller liknande då det kanske krävs action direkt på plats och man snabbt behöver se om närmaste anläggning har en viss produkt i lager. Vid order i e-butiken kan kunden själv välja om leverans önskas direkt till en viss adress eller om man vill hämta sina reservdelar i närmsta butik eller på närmsta serviceställe.

Stort sortiment och snart även begagnat

Idag finns 90 000 säljbara artiklar från Volvo i e-handelssortimentet och de blir hela tiden fler och fler. Även Agrols alla oljor finns att tillgå. Samtidigt kan kunden söka på cirka 260 000 artiklar för att se vilken reservdel som passar bäst. Hela reservdelskatalogen finns alltså tillgänglig online och är helt gratis.

E-butiken är uppbyggd för att hjälpa kunden och är lätt att använda, tydlig och delar med sig av all tänkbar info, priser, ritningar o.s.v. Här finns sprängskisser över de flesta modeller som gör det enkelt att analysera vilken reservdel som behövs och vilka egenskaper den har. Butiken utvecklas ständigt i takt med kundernas kommentarer och efterfrågan. Det första steget blir att lägga till det begagnade sortimentet av reservdelar som är mycket efterfrågat. Under 2016 kommer det att finnas tillgängligt via webbbutiken.

Funktion för alla

Enkelhet och tydlighet har varit ledord i vidareutvecklingen av Swecons e-butik. Här finns gott om smidiga funktioner som ska underlätta kundens reservdelshantering. Exempelvis kan företag tilldela olika användare olika behörigheter direkt i e-butiken.

– Vårt mål med e-butiken är att alla ska kunna handla på enklast möjliga sätt, säger Lars-Ove Andersson, e-handelsansvarig. Strukturen och navigationen är tydlig och dessutom gör sökfunktionen att det är enkelt att hitta rätt reservdel, fortsätter han. Som hjälp för e-handelskunder har Sweconbutiken telefonsupport alla vardagar mellan 08.00–11.30 och mailsupport mellan 07.30–16.30. Swecon kan också följa flödet hos varje kund för att kunna hjälpa till på bästa sätt.

Stora som små handlar hos Sweconbutiken Online

E-butiken har blivit mycket omtyckt och de nöjda rösterna är många. Allt från mindre företag med enstaka maskiner till större aktörer nyttjar Swecons webbverktyg. En av de större aktörerna är FMV. Med mer än 40 anläggningar, över 3 500 anställda och många maskiner förstår vi att det går åt en och annan reservdel. FMV har valt att bli e-handelskund och köper in alla sina reservdelar genom Swecons webbbutik. Ett smidigt sätt att underlätta hanteringen.

– I framtiden vill Swecon utöka sortimentet och erbjuda artiklar från fler leverantörer för att förbättra webbutiken ännu mer. Självklart kommer vi som vanligt att lyssna på vad kunderna vill ha, avslutar Lars-Ove.

Fakta Sweconbutiken Online:

• Öppet dygnet runt.
  • Hitta rätt reservdel – sökfunktion, sprängskiss.
  • Lägg order enkelt & smidigt.
  • Handla reservdelar – få leverans direkt, via butik eller serviceverkstad.
  • Mina sidor – överblick, maskinpark, order osv.
  • Aktuellt lagersaldo i butik.
  • Aktuellt pris.
  • Tillgång till reservdelskatalog och rekommendationstabeller.
  • 2 % rabatt på Online-sortimentet.