Nya Volvo L30G och L35G hjullastare - moderna klassiker

Nya Volvo L30G och L35G hjullastare - moderna klassiker

Swecon lanserar nu de uppdaterade hjullastarna L30G och L35G från Volvo Construction Equipment kan verka kompakta — vilket gör dem idealiska för snäva svängar och arbeten inom trånga utrymmen — men de har en mångsidighet och bryt- och lyftkraft som du normalt sett bara kan förvänta dig av större maskiner. Och båda modellerna är försedda med de kraftfulla nya bränslesnåla Volvo-motorerna som uppfyller de stränga emissionskraven i Steg 3B.

De starka, tysta typerna
G-seriens Volvo Care Cab är branschledande — och det är inte svårt att förstå varför. Den rymliga interiören ger låga nivåer på buller och vibrationer för en säkrare, bekvämare körupplevelse — som återigen är mindre tröttande och underlättar körningen. De ergonomiska manöverorganen är intuitivt placerade och lätta att nå, medan komforten förbättras tack vare en helt ställbar stol. Oöverträffad sikt med en bred, svängd vindruta och en kompakt motorhuv.

För tuffa arbetsplatser skyddar L30G och L35G:s portalaxlar kardanaxeln och axlarna mot skador från klippblock och andra hinder. Genom denna finess, som är exklusiv för Volvo, kan förarna arbeta i lugn och ro då de vet att maskinens drivlina är skyddad mot de strapatser som den utsätts för i oländig terräng.

G-seriens pendlande ramled ger en komfortabel körupplevelse även när maskinen körs på ojämn mark. Med stora bussningar, gummistopp och ythärdade bultar, har branschens primus satt nya standarder och förbättrat maskinens pålitlighet och hållbarhet samtidigt som föraren utsätts för mindre stötbelastningar. Däckslitaget och risken för slirning är också reducerad.

När ett jobb kräver maximal dragkraft, kan Volvos differentialspärr kopplas in via en omkopplare i hytten för att säkerställa att 100% effekt fördelas till alla hjulen, vilket minskar däckens slirning på mjuk mark eller halt underlag. Ett av branschens bästa differentialspärrsystem: det minskar däckslitaget och minskar risken för slirmärken som kan skada en nyanlagd väg eller andra känsliga ytor.

Topprestanda
G-serien är försedd med en helt ny Volvo-motor (55,4 kW/75 hk) som uppfyller Steg 3B och som är elektroniskt reglerad för bättre bränsleeffektivitet. Med motorn perfekt anpassad till drivlinan har L30G och L35G, trots att de verkar små i formatet, den kraft som behövs för att tackla även tuffa jobb.

G-seriens dubbla hydraulsystem innebär att du aldrig behöver ge avkall på lyftkraften för att behålla styrförmågan. Eftersom två i det närmaste oberoende hydraulsystem arbetar tillsammans simultant, behöver inte lyftkraften sitta på passagerarsätet när maskinen är i rörelse.

L30G och L35G:s skop- och lyftarmsystem är kraftigt och slitstarkt för effektiv lastning och lyftning. Skopan har en utmärkt brytvinkel för att säkerställa att material inte spills ut under transport eller vid lyftning. Z-länksystemet är standardutrustning och är fälttestat och har bevisad hög brytkraft och korta cykeltider samt utmärkt parallellföring av pallgafflar. Brytkraft, dragkraft och lyftkrafter samspelar i perfekt harmoni för maximal produktivitet. För att öppna för ännu större möjligheter till kundanpassning kan L35G levereras med ett parallellt TP-länkage som kombinerar fördelarna hos olika länksystem för att ge högt brytmoment och utmärkt parallellföring.

En hydraulisk snabbkoppling som är helt integrerad i lyftarmen gör byten av redskap — som gafflar eller skopor — snabba och enkla.

Underhåll behöver inte vara tidsödande. Med enkel åtkomst till serviceställena — inklusive bränsle, olja, luft och hydraulfilter, batteri, kylare, oljesticka och synglas för hydrauloljenivån — är underhållet både snabbare och enklare. Med mindre tidsåtgång för underhåll har du mera tid över för arbete.

Modell

L30G

L35G

Motor