Peter Strömbäck ny generaldirektör på Swedac

Peter Strömbäck är ny generaldirektör för Swedac, Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll, sedan den 1 maj. Han efterträder Hans-Eric Holmqvist som nu går vidare mot nya uppdrag.

Peter Strömbäck är civilingenjör och har stor erfarenhet från både det privata och det statliga området, bland annat som affärsutvecklingschef på Teracom AB, departementsråd på Näringsdepartementet och VD på Innovationsbron AB.

- Vi är mycket glada att få en person med Peter Strömbäcks gedigna bakgrund som ny generaldirektör och välkomnar honom varmt, säger Merih Malmqvist-Nilsson, ställföreträdande generaldirektör, Swedac.

Huvudsyftet med Swedacs verksamhet är att underlätta för varor och tjänster att fritt röra sig över gränserna. Swedac granskar och godkänner företag som provar, kalibrerar, certifierar och kontrollerar. Det kallas ackreditering.

Ackreditering bevisar kompetens och gör det lättare för dig som konsument att veta att den du anlitar, upphandlar av eller jämför dig med har en god kvalitet och uppfyller kraven.

Swedac ansvarar också för frågor som rör mätinstrument och ädelmetaller samt samordnar den svenska marknadskontrollen som syftar till att säkerställa säkerhet, hälsa och konsumentskydd och att motverka snedvriden konkurrens mellan företag.

Inom samtliga områden har Swedac internationella uppgifter och det är lagstiftning och överenskommelser inom Europa och globalt som styr verksamheten.

- Swedac har ett viktigt uppdrag. Det är en mycket intressant verksamhet som jag verkligen ser fram mot att bli en del av, leda och utveckla, säger Peter Strömbäck.

För mer information, kontakta:

Ylva Sjönell, kommunikationschef