Bostadsministern en av talarna på Sweden Green Building Conference 2013

Bostadsministern en av talarna på Sweden Green Building Conference 2013

Sveriges bostadsminister Stefan Attefall, Sandro Scocco, chefsekonom hos Global Challenge, och Paul King, ordförande för World Green Building Councils europeiska nätverk, är några av de talare som kommer att delta på Sweden Green Building Conference med Ekobygg på Kistamässan den 11-12 september. Moderator för konferensen blir ekonomen och journalisten Mia Odabas. Programmet släpps i morgon, tisdagen den 7 maj, då registreringen för besökare öppnar.

Konferensprogrammet är ett resultat av engagemang från en bred arbetsgrupp, med representanter ifrån bygg- och fastighetsbranschen, och kommer att innehålla båda inspirerande föreläsningar och debatter om hållbart byggande, men även ha fokus på detaljnivån med seminariesessioner och mindre presentationer.

– Det är första gången Sweden Green Building Council ordnar en egen konferens och vi satsar med full kraft på att skapa den mötesplats för grönt byggande och hållbara städer som Sverige verkligen behöver. De som deltar kommer att få full valuta, den här konferensen blir oförglömlig, säger Bengt Wånggren, VD Sweden Green Building Council.

Det fullständiga programmet kommer att presenteras på konferensens hemsida imorgon - tisdagen den 7 maj - där alla specialsessioner, debatter, föreläsningar och utblickar kommer att finnas med. Samtidigt öppnar registreringen för besökare till Sweden Green Building Conference och Ekobyggmässan.

Andra höjdpunkter på konferensen är presentationen av vinnarna i Nordic Built Challenge, ”Hållbaren” där man över en förfriskning kan träffa representanter från stadsutvecklingsprojekten som finns på mässan och utdelningen av Sweden Green Building Awards för andra året i rad.

Programmet har tagits fram av Sweden Green Building Council, Miljörapporten och Artexis i samverkan med sponsorerna NCC, Siemens, WSP, Skanska och Akademiska hus samt även konferensens programpartners Belok och BeBo (Energimyndighetens beställargrupper för energieffektiva lokaler och flerbostadshus), Sveriges Byggindustrier, Byggherrarna, Fastighetsägarna, IQ Samhällsbyggnad, Stockholm Stad, Svensk Teknik & Design, Tengbom, Vasakronan och White.

Sweden Green Building Conference med Ekobygg är den naturliga arenan för hållbara affärer och investeringar. Mötesplatsen kommer att erbjuda spännande föreläsare och debatter, seminarier, företag som presenterar den senaste gröna tekniken och mycket mer – allt med en grön profil. Här finner du dagens lösningar för en hållbar framtid.

Sweden Green Building Conference med Ekobygg arrangeras för första gången på Kistamässan den 11-12 september.

Läs mer på www.sgbc13.se

För ytterligare information kontakta:
Carl-Fredrik Fridén, kommunikatör, Sweden Green Building Council, 0730-73 98 99, carl-fredrik.friden@sgbc.se

Karin Moberg, projektledare Ekobygg, karin.moberg@artexis.se
Joakim Gerhardsson, pressansvarig Artexis Kistamässan, joakim.gerhardsson@artexis.se