Första handelspiloterna certifierade i Miljöbyggnad

Första handelspiloterna certifierade i Miljöbyggnad

Nu är det klart med de första miljöcertifieringarna för handelsbyggnader enligt Miljöbyggnad. KF Fastigheters nya livsmedelsbutik Coop Extra i Mjölby har fått betyget Guld i Miljöbyggnad för Handelsbyggnader och AMF Fastigheters befintliga byggnad Gallerian på Hamngatan i Stockholm har uppnått Silver.

– Vi har arbetat länge för detta och det känns skönt att vi nu fått guldcertifieringen och kan fortsätta vår resa med att utveckla framtidens handelsfastigheter, säger Harry Swartz, Chef för Hållbar utveckling & Kvalitet hos KF Fastigheter.

Den bredd som Miljöbyggnads anpassning för handelsbyggnader innebär påvisas nu tydligt, då både en nybyggd livsmedelsbutik och en befintlig galleria med flera olika butikstyper kring ett gemensamt köpstråk certifierats. Tillsammans med Diligentias Galleria Commerce i Skövde och ICA Fastighets Kvantum i Knivsta så har dessa byggnader genomgått en kontroll på cirka femton olika punkter. För att nå ett högt betyg ska byggnaden hålla hög kvalitet både vad det gäller energiprestanda och inomhusmiljö och även arbeta aktivt med att få bort farliga ämnen i byggnadens konstruktioner.

– Miljön ligger högt upp på AMF Fastigheters agenda. Genom att delta i det här pilotprojektet vill vi bidra till att utveckla miljöarbetet med handelsfastigheter i Sverige och vi är glada att Gallerian blir ett föredöme för hela branschen, säger Michael Eskils, miljöchef på AMF Fastigheter.

De fyra pilotprojekten innebär en flygande start för Miljöbyggnad för Handelsbyggnader, som Sweden Green Building Council lanserade i början av juli.

För ytterligare information kontakta:

Catarina Warfvinge, Technical Manager, Sweden Green Building Council, catarina.warfvinge@sgbc.se, +46 (0)40-635 17 95

Carl-Fredrik Fridén, kommunikatör, Sweden Green Building Council, carl-fredrik.friden@sgbc.se

Sweden Green Building Council är en ideell förening vars medlemmar är ledande företag och organisationer inom den svenska bygg- och fastighetssektorn vilka vill utveckla och påverka miljö- och hållbarhetsarbetet i branschen. Med fokus på miljöcertifiering av byggnader och genom att tillhandahålla relevant utbildning, ge råd i fastighetsrelaterade miljöfrågor samt att erbjuda nätverk för erfarenhetsutbyte, stödjer Sweden Green Building Council alla företag och organisationer att nå sina fastighetsrelaterade miljömål. Sweden Green Building Council skapar förutsättningar för en god bebyggd miljö där hållbara lösningar efterfrågas och premieras.