Vinnarna i Nordic Built Challenge presenteras på Sweden Green Building Conference med Ekobygg!

Nordic Built Challenge – en designtävling med Nordic Built Charter som utgångspunkt – fokuserar på renovering av existerande byggnader i nordiska länder och har nu valt ut sina 20 finalister. Fem av dessa finalister kommer att utses till slutgiltiga vinnare i tävlingen. Sweden Green Building Council och Artexis är stolta över att få avslöja att vinnarna i tävlingen kommer att presenteras på konferensen Sweden Green Building Conference i samband med Ekobyggmässan.

– Vi är stolta och glada över att Nordic Built väljer Sweden Green Building Conference med Ekobygg för att presentera vinnarna i Nordic Built Challenge. Vi kommer att etablera Nordens ledande mötesplats för hållbart byggande i år och att Nordic Built väljer att samarbeta med oss för att presentera de projekt som har vunnit är ytterligare ett bevis på att den här typen av arena efterfrågas av de som arbetar med gröna fastigheter, säger Bengt Wånggren, VD på Sweden Green Building Council.

Totalt kom det in 171 bidrag ifrån de fem nordiska länderna och jurygrupper i de olika länderna har nu tagit fram fyra finalister per byggnad och land. Finalisterna får ett pris på 300 000 norska kronor och fortsätter nu sitt arbete i tävlingens andra del, där förslagen ska göras genomförbara och realistiska. Vinnarna i tävlingen får ett konsultavtal med fastighetsägarna och ges möjligheten att förverkliga projekten.

Ifrån Sverige har Botkyrkabyggen tillhandahållit en byggnad i Fittja utanför Stockholm, fastigheten är ett våningshus som byggdes under Miljonprogrammet på 1960-talet. Ulf Viktorsson, teknisk chef på Botkyrkabyggen, har suttit som jurymedlem i den svenska tävlingsdelen.

– Kreativiteten och energin hos de inlämnade förslagen har gjort juryns arbete svårt, säger han, men konstaterar samtidigt att han ser fram emot att se hur bidragen utvecklas i linje med Nordic Built Charter, juryns utlåtanden och tävlingsprogrammet.

Sweden Green Building Conference med Ekobygg arrangeras på Kistamässan den 11-12 september och är den naturliga mötesplatsen för hållbara affärer och investeringar. Mötesplatsen kommer att erbjuda spännande föreläsare och debatter, seminarier, företag som presenterar den senaste gröna tekniken och mycket mer – allt med en hållbar och grön profil.

För frågor om Nordic Built Challenge, kontakta Malin Kock på Nordic Innovation, +47 95 92 49 53, m.kock@nordicinnovation.org

För frågor om Sweden Green Building Conference, kontakta Carl-Fredrik Fridén på Sweden Green Building Council, +46 73 073 98 99, carl-fredrik.friden@sgbc.se

För frågor om Ekobyggmässan, kontakta Karin Moberg på Artexis, +46 8 506 650 04, karin.moberg@artexis.se