Pressinbjudan: Heldagsseminarium om börsnoteringar för life science-bolag + information om ny branschstandard

Den 23 november samarrangerar SwedenBIO och Hamilton Advokatbyrå ett heldagsseminarium om noteringsprocessen och vad det innebär att vara ett noterat bolag.

Bara i år har 28 läkemedels- och biotechbolag noterats på Nasdaq-börserna i Norden. Och av de 586 företag som befinner sig på huvudlistan, är 71 bolag aktiva inom hälso- och biotechbranschen. Därtill återfinns en rad life science-bolag på de mindre listorna – på Nasdaq First North utgör branschen hela 20% av bolagen.

Så vad behöver man som bolag på börsen tänka på? Och är börsen ett bra alternativ för alla? Samtliga föreläsare har omfattande erfarenhet av den svenska noteringsprocessen och presentationerna kommer behandla vilka överväganden som ska göras inför en notering.

Bland annat kommer Adam Kostyál, chef för europeiska noteringar på Nasdaq att dela med sig av de senaste börstrenderna, och vart vi är på väg. Adam kommer också svara på vanliga frågor som noterade bolag ställs inför.

Jacob Gunterberg, partner på HealthCap, berättar mer om börsen ur ett ägarperspektiv. Med mer än en miljard euro i sammanlagt kapital sedan starten 1996 är HealthCap en av Europas största venture capital-investerare inom life science.

Ola Lidström och Emil Hedberg, partners på Hamiltons kapitalmarknadsgrupp kommer att gå igenom noteringsprocesser ur ett legalt perspektiv. De kommer även informera om vilka legala krav som ställs på noterade bolag.

Heldagsseminariet riktar sig till den som vill veta mer om processen kring en notering. Som journalist har du möjlighet att ställa frågor till talarna, och träffa bolag på väg ut på börsen bland deltagarna.

Under dagen presenteras också SwedenBIOs initiativ för en ny branschstandard, avseende information i prospekt och motsvarande handlingar. Det handlar om en rekommendation, som tagits fram tillsammans med marknadsaktörer och som uppmanar bolag att lämna information som ska hjälpa investerare i sina bedömningar.

Läs mer om rekommendationen här: www.swedenbio.se/rekommendation.

Programmet tar även upp frågor som handlar om ”Projektledning och finansiell rådgivning i noteringsprocesser” och ”Börsmässighet: IPO Readiness för life science-bolag”.

Praktisk information

När: Torsdagen den 23 november 2017, kl. 09:00-16:00, frukost och lunch ingår.

Var: Stockholm Waterfront Hotel, Nils Ericsons Plan 4 i Stockholm

Läs mer om programmet och anmäl dig på www.swedenbio.se/notering.

Kontakt:

Björn Ursing, Programansvarig, SwedenBIO, bjorn.ursing@swedenbio.se, 0708 11 12 68.

Nadja Lindgren, Marknadsansvarig, Hamilton Advokatbyrå, nadja.lindgren@hamilton.se, 0701 89 36 90

• börsnotering
  • diagnostik

• Stockholm

Branschorganisationen SwedenBIOs drygt 240 medlemsföretag har totalt 20 000 anställda som på olika sätt bidrar till utvecklingen av nya behandlingar för att förebygga och lindra ohälsa. Bland medlemmarna återfinns bolag som bedriver verksamhet inom läkemedelsutveckling, bioteknik, medicinteknik och diagnostik eller är experter inom bland annat affärsutveckling, finansiering, immaterialrätt och juridik.