Sweden Water Research om urinseparering i Almedalen

Sweden Water Research om urinseparering i Almedalen

Sweden Water Research satsar på forskning om källsortering av svartvatten och urin i Helsingborg och Malmö för att medverka till högre återföring av växtnäring från städerna. Men hur ställer sig lantbruket, politiken, branschorganisationerna och andra forskare till detta?

- Samhällets utmaning är att hitta en hållbar hantering av avlopp och avfall som produceras i staden. Sweden Water Research är involverat i flera projekt för att bidra till utvecklingen av hållbara systemlösningar. För att bygga lösningar som är anpassade för hela kedjan av aktörer är det viktigt för oss att möta byggföretag, stadsplanerare, lantbruksorganisationer och politiker som alla påverkar systemen på olika sätt, säger Marinette Hagman, vice forskningschef Sweden Water Research.

Vad: Dags att satsa på källsortering av urin och svartvatten, Sweden Water Researchs seminarium i Vattenforum, Mellangatan 1, mitt i Visby

När: Tisdagen den 5 juli klockan 9.45-10.45

Medverkande

• Anders Finnson, Svenskt Vatten
  • David Gustavsson, forskningsledare, Sweden Water Research
  • Johanna Spångberg, forskare/teknologie doktor
  • Marinette Hagman, vice forskningschef, Sweden Water Research
  • Peter Wallenberg, expert/projektledare, Lantbrukarnas Riksförbund
  • Weine Wiqvist, vd Avfall Sverige

Moderator: Mats Johansson, Ecoloop AB

Om Vattenforum
Vattenforum är mötesplatsen för alla som är intresserade av och jobbar med vårt viktigaste livsmedel: Vatten.

Varför är Sweden Water Research i Almedalen?

• För att träffa politiker, myndigheter och andra beslutsfattare, fastighetsägare, stadsplanerare, lantbruksorganisationer och andra aktörer inom branschen.
  • För att sätta frågan om källsorterande avloppssystem på agendan hos fler.
  • Vi vill också visa upp Sweden Water Research, öka kännedomen om oss och stärka vårt varumärke.