Forskningsbaserad AI-matte och tjänst för källkritik nya medlemmar i branschorganisationen för edtech

Branschorganisationen för svensk edtech, Swedish Edtech Industry, växer med ytterligare två medlemmar, det forskningsbaserade läromedlet Scientific Edtech, en startup som fokuserar på matematik och Mynewsflash, en nyhetstjänst som tagit fram en tjänst för att skolor skall kunna jobba kraftfullt med nyheter och källkritik.

Det är roligt att välkomna nya medlemmar, dessutom två nystartade bolag som visar på den innovation som vi ser i branschen nu, säger Jannie Jeppesen, vd för Swedish Edtech Industry. Edtech är en dynamisk bransch och våra nya medlemmar visar på mångfalden. Vi blir med detta 75 medlemmar.

Scientific Edtech utvecklar det optimala sättet att lära ut grundläggande mattefärdigheter till barn i lågstadiet. Appen de utvecklat heter Planetjakten och den har en vetenskapligt bevisad effekt och ska på sikt ersätta läroboken. Genom att ersätta tidskrävande papperstester med inbyggd, kontinuerlig uppföljning direkt i programmet och en AI som anpassar innehållet för varje elev kan Planetjakten hjälpa både elever och lärare.

Mynewsflash har nyligen lanserat en tjänst till skolor som inspirerar elever till att läsa och följa nyheter med hjälp av ny användarvänlig teknik, ett sätt att arbeta praktiskt med källkritik. Till tjänsten finns ett utbildningsmaterial som innehåller praktiska uppgifter till eleverna och nya infallsvinklar som även inspirerar läraren till att lyfta källkritik till en ny nivå i klassrummet, skalbart oberoende ämne.

En bransch i snabb tillväxt

Den svenska edtech branschen är stor och befinner sig i stark tillväxt enligt den senaste rapporten som visar på 12% tillväxt, de nya bolagen blir dessutom fler och har en procentuell ökningstakt på över 50%.

Globalt är edtech en av de snabbast växande marknaderna och överstiger bland annat Fintech i storlek.

Edtech: Står för Educational Technology. Branschen omfattas av en bredd av tjänster och produkter såsom läromedel, provverktyg, lärplattformar, administrativa system, hårdvara, nätverk, kommunikationslösningar och kompetens.