Sobi drar tillfälligt tillbaka sin ansökan om en flytande formulering av Orfadin® i USA

Swedish Orphan Biovitrum AB (publ) (Sobi) tillkännagav idag att företaget beslutat att tillfälligt dra tillbaka sin ansökan (New Drug Application, NDA) i USA om en flytande formulering av Orfadin. Beslutet att återkalla ansökan bygger på en förfrågan om ytterligare information från det amerikanska läkemedelsverket (FDA) angående användarvänligheten för de tilltänkta användarna av den flytande formuleringen av Orfadin samt doseringshjälpmedlet som ska ingå i förpackningen.

Sobi kommer att diskutera ett nytt inlämningsdatum för den flytande formuleringen av Orfadin med FDA under det första kvartalet 2014.

Om Orfadin
Orfadin är ett läkemedel används för behandling av ärftlig tyrosinemi typ 1 (HT-1), en sällsynt genetisk sjukdom som kan orsaka leversvikt, nedsatt njurfunktion och neurologiska problem.

För mer information vänligen kontakta (ej för publicering)

Media relations
Oskar Bosson, Head of Communications