Sobi tilldelades pris för "Best Biotech Pipeline" på World Orphan Drug Congress

Swedish Orphan Biovitrum AB (publ) (Sobi) har tilldelats pris för Best Biotech Pipeline (bästa utvecklingsportfölj inom biotech) på World Orphan Drug Congress i Genève. Sobi tilldelades priset för bredden på sin utvecklingsportfölj inom särläkemedel samt för mängden indikationsområden som det forskas på och var de befinner sig i de olika utvecklingsfaserna av forskning och godkännande. Juryn betonade också den framtida potentialen i Sobis utvecklingsportfölj samt företagets strategi som fokuserar på sällsynta sjukdomar och särläkemedel.

"Vi är verkligen stolta över att få denna utmärkelse", sa Geoffrey McDonough, VD för Sobi. "I vårt arbete för att skapa en bättre framtid för patienter med sällsynta sjukdomar strävar vi också efter att hitta bättre sätt att bedriva utveckling av särläkemedel."

Dessutom tilldelades DevelopAKUre konsortiet, där Sobi är en av grundarna, pris som Best European Industry - Patient Organisation Collaboration (bästa samarbete mellan industri och patientorganisation).

DevelopAKUre är ett kliniskt utvecklingsprogram för läkemedlet nitisinone (Orfadin®), den första potentiella behandlingen för alkaptonuri (AKU). I konsortiet ingår tretton sjukhus, läkemedels- och konsultföretag, universitet, bioteknikföretag och nationella AKU patientgrupper.

För mer information vänligen kontakta (ej för publicering)

Media relations Investor relations
Oskar Bosson, Head of Communications Jörgen Winroth, Vice President, Head of Investor Relations
T: +46 70 410 71 80 T: +1 347-224-0819, +1 212-579-0506, +46 8 697 2135