Turismens dag synliggörs i Swedish Lapland

Turismen är en av de snabbast växande näringarna i världen och den 27 september varje år firas turismens dag i många länder. Turistnäringen omsatte 236 miljarder i Sverige under år 2007 och sysselsatte över 160.000 årsarbetare. Exporten var hela 87 miljarder (en ökning med 12% från 2006).

På lördag kan kommuninvånarna kontakta turistbyråerna i Swedish Lapland för att få reda på vad turisterna kan få uppleva i respektive kommun. Turismen i området omsätter 3 miljarder och sysselsätter 2500 årsanställda. 24% av gästnätterna är utländska besökare och det är bara Stockholm och Göteborg som har högre andel än Swedish lapland.

- I Swedish Lapland kommer vi att manifestera detta genom att kommuninvånarna blir informerade om turismen samt att de på många ställen får chans att prova på olika aktiviteter, antingen vid turistbyrån eller på torget. Turismen är en sysselsättningsintensiv näring och består till stor del av en- eller fåmansföretag, säger Jan-Erik Jaensson, Vd Swedish Lapland.

För mer information kontakta: Jan-Erik Jaensson, 070-5182090