Vinter Reklambyrå och Swedish Lapland nominerade igen!

Vinter Reklambyrå och Swedish Lapland är nominerade igen! Bland många hundra tävlingsbidrag har marknadsföringskonceptet "The Colours of Swedish Lapland"nominerats till det prestigefyllda Svenska Publishing-priset. Swedish Lapland tävlar i år mot trycksaker från bland annat Volvo och FN. - Konkurrensen inom besöksnäringen är global och därför måste vi också hålla en internationell hög kvalitetsnivå i vår kommunikation för att attrahera nuvarande och potentiella kunder att besöka oss. Nomineringen till det här prestigefyllda priset är en bekräftelse på att vi befinner oss i kommunikationens elitdivision. Vi har en tredjedel utländska gästnätter och vi ökar mest i hela landet med en uppgång på 14 procent hittills i år, vilket också bekräftar att vårt kommunikationskoncept fungerar mycket bra. säger Jan-Erik Jaensson, VD, Swedish Lapland. Konceptet "The Colours of Swedish Lapland" är ett nytt sätt att kommunicera mångfalden i regionen. - Vi ville hitta ett nytt sätt att beskriva Norrbotten på, inte utifrån årstiderna eller geografiska lägen som kust och fjäll, som är vanligt i besöksnäringen. Vi valde att utgå från bildernas färgställningar istället. Det gav oss en annan plattform där vi kunde beskriva mångfalden i länet, ett annat grepp där vi kunde få med sommar som vinter och kust som fjäll på samma uppslag, säger Ella Jonsson, projektledare och copy. - Swedish Lapland är ett av de prioriterade områdena för Visit Sweden tillsammans med de tre storstadsregionerna. Så den här kommunikationen är en viktig del i bilden av Sverige. Rent konkret så innebar det t ex att när nya ambassaden i Washington invigdes var konceptet "The Colours of Swedish Lapland" en uppmärksammad del av utställningen under några veckor i våras, säger Jan-Erik Jaensson. Redan 2003 var Vinter Reklambyrå och Swedish Lapland nominerade och tog då en rungande grand slam - Då vann vi både bästa samhällsweb och Juryns Stora pris med portalen www.norrbottenlappland.se. Nu är vi återigen nominerade med samma kund - Swedish Lapland - i kategorin bästa informationstrycksak. 2003 slog vi bland annat Absolut Vodka vilket var stort, säger, Annika Fredriksson, Art director, som var med även då. Vinter Reklambyrås team bakom konceptet "The Colours of Swedish Lapland" är Ella Jonsson, projektledare och copy, Annika Fredriksson, Art director, Anna Lindblom, formgivare, och Helena Eriksson, produktionsledare. Kontaktinfo: Jan-Erik Jaensson, Vd: 070-518 20 90 Ella Jonsson, projektledare och copy: 070-231 00 72 Mer om publishing-priset: www.popkom.se

• Media, kommunikation