Swinx ScanLev 2.0 lanseras i höst

Under sommaren har det skett stora förändringar i programkoden till fakturahanteringsprogrammet Swinx ScanLev. En helt ny version har utvecklats och just nu sker sluttesterna. Lanseringen av Swinx ScanLev 2.0 är planerad till september och bland nyheterna märks konteringsmallar, projektöversikt, momsautomatik och "notis-lappar"...

Stor uppdatering
Under året som gått sedan lanseringen av Swinx ScanLev har det skett ett par mindre uppdateringar av programmet. I den version som släpps i höst kommer användarna att få ett stort antal förbättringar och ett flertal nya funktioner. Huvuddelen av nyheterna har sin bakgrund i de önskemål och idéer som kommit in från användarna och som utgör en mycket viktig källa till utveckling och förbättringar

Konteringsmallar
För att snabba upp registrering och säkerställa att konteringar blir korrekta kan man välja att arbeta med konteringsmallar i Swinx ScanLev. Mallar kan man skapa på egen hand eller i vissa fall importera från sitt ekonomisystem. Vid registrering av t ex utländska leverantörsfakturor eller fakturor med omvänd skattskyldighet kommer konteringsmallarna att avsevärt förenkla registreringsarbetet.

Vilka fakturor finns på ett visst projekt?
Alltfler företag fördelar kostnader till olika projekt, objekt eller kostnadsställen. En välkommen nyhet i version 2.0 blir därför möjligheterna att göra urval på t ex ett visst projekt för att studera vilka fakturor som belastar projektet. När man valt ett projekt bläddrar man enkelt mellan fakturorna och kan om så önskas skriva ut samtliga fakturor. Motsvarande urvalsmöjlighet finns på kostnadsställe eller objekt.

Den gula notis-lappen tar klivet in i datorn!
För att göra en fakturamottagare uppmärksam på speciella uppgifter som pris, betalningsvillkor etc används ofta gula notis-lappar vid manuell fakturahantering. I höst släpper vi in notis-lappar även i den elektroniska fakturahanteringen. Ekonomiavdelningen, som skannat in fakturan, kan "klistra på" en liten, gul notis-lapp på fakturan innan man skickar den vidare för godkännande och attest. Mottagaren kan om så önskas göra kompletterande noteringar, eller helt enkelt ta bort noteringen.

Kontroll och automatik
I den nya versionen kommer man att kunna få ett automatiskt förslag till momsbelopp för fakturan. Något som underlättar registreringen precis som fakturamallarna. Dessutom kan man ställa in Swinx ScanLev så att man får en logisk kontroll av fakturadatumen, vilket minskar risken för fel.

Utöver dessa huvudnyheter kommer användarna även att upptäcka en hel del mindre förändringar och förbättringar vilka presenteras i samband med uppdateringen.

• konteringsmall
  • notis