När blir dricksvattnet riksintresse?

Sydvattens VD Jörgen Johansson vill att ytvattenförekomster ska klassas som riksintressen för dricksvatten. I bolagets årsredovisning för 2010 pekar han på att nästan halva Sveriges befolkning får sitt dricksvatten från Mälaren, Göta Älv och Bolmen. Vattendragen  är riksintressen för sjöfart, fiske, friluftsliv och turism - men inte för dricksvatten.

"Miljöprocessutredningen föreslår att även grundvattenförekomster ska kunna klassas som riksintresse för dricksvatten. Det är bra men inte tillräckligt. Förhoppningsvis dröjer det inte så länge innan lagstiftaren förstår att även ytvattenförekomster måste kunna riksintresseförklaras för dricksvattenförsörjning.

Mälaren, Göta Älv och Bolmen är riksintressen för sjöfart, fiske, friluftsliv och turism, men inte för dricksvatten. Det anses uppenbarligen inte tillräckligt viktigt, trots att dessa tre ytvatten försörjer nära nog halva Sveriges befolkning med dricksvatten."

Sydvatten 2010 i korthet

• Bolmentunneln förklaras som riksintresse av Naturvårdsverket och blir därmed Sveriges första riksintresse för dricksvattenförsörjning.
  • Stora investeringar genom dels säkerhetshöjande ledningsbygge till Höganäs kommun, dels anslutningsledning till Svedala kommun.
  • Reservtäkten Ringsjön i full drift under hela året samtidigt som reparations -och förstärkningsarbetet i Bolmentunneln färdigställs.
  • Stor likviditetsbelastning på grund av åtgärder i Bolmentunneln samtidigt som planerade produktionsinvesteringar genomförs.
  • Sydvattens forskningsverksamhet etableras och bolagets första större forskningsprojekt startas. Nytt projekt med vatteninkubator på Ideon i Lund initieras av forskningsledningen.
  • Skurups kommun blir Sydvattens 15:e delägare för att med sitt delägarskap trygga kommunens långsiktiga dricksvattenförsörjning.