Tambur dubblar butiksytan, samt lanserar klädstege i massiv ask.

Tambur grundades 2015 med ambitionen att bli Stockholms mest inspirerande inredningsbutik. Efter starten för snart två år sedan har mycket förändrats, men ytan har varit densamma. Efter ett besök på Formexmässan i januari, med för stora inköp i förhållande till butikens yta beslutateds på ståede fot att bygga om lokalen och ersätta samtliga kontorsplatser med butiksyta. En månad senare är idéen verklighet och butiken dubbelt så stor.

• En av drivkrafterna med att driva egen butik är möjligheten till snabba beslut. De här ska vara en plats för nya idéer, en sorts lekstuga utan att någon överordnad säger att det inte får göras. En idé som uppkommer på morgonmötet ska kunna sjösättas samma dag. /Anders Widegren

Del av den trio som driver butiken Tambur är Martin Eckerberg. Martin är utbildad på Carl Malmsten Furniture Studies och har trä som specialkompetens. Steget till att även skapa en egen kollektion i trä är därmed inte särskilt lång. Efter framgångarna med lanseringen av hylla Kvist förra året utökas nu den egna kollektionen med en klädstege i massiv ask.

Den nya delen av butiken öppnades under förra veckan.

Butikspriser
Klädstege, ask 1 200:-

• Inredning

Tambur är ett inredningsföretag med butik på Folkungagatan 85 i Stockholm. Företaget grundades 2015 av Anders Widegren med målsättningen att skapa en unik mix av dekorationsföremål, bruksföremål och möbler från fristående formgivare och etablerade varumärken. Tambur har ett utpräglat hållbarhetstänk vilket tydligt avspeglas i butikens sortiment.