Lessebo handpappersbruk – Årets industriminne 2016

Lessebo handpappersbruk – Årets industriminne 2016

Idag meddelar Svenska industriminnesföreningen att Lessebo handpappersbruk utses till Årets industriminne 2016 ”för bevarandet av ett unikt kulturarv genom varsam förnyelse och modernt entreprenörskap”. Utmärkelsen delas ut på plats i Lessebo fredagen den 10 juni i närvaro av bl.a. Kristina Alsér, landshövding Kronobergs län, Heidi Vassi, länsantikvarie Kronobergs län samt Monica Widnemark, kommunstyrelsens ordförande Lessebo kommun.

Lessebo handpappersbruk räknar sin tillkomst från 1719. Det är ett av få handpappersbruk i Europa som är i kommersiell drift. Pappret framställs ark för ark med yrkeskunskap som förmedlats genom generationer. Sedan tre år tillbaka ägs och drivs verksamheten av Louise Ivarsson, civilekonom och entreprenör från Göteborg.

För pressbilder och mer information, se www.tekniskamuseet.se/press. För utförligare information om Lessebo och arrangemangen kring utdelningen den 10 juni, se www.sim.se.

Talespersoner:

SIM
Magdalena Tafvelin Heldner, Tekniska museet
magdalena.tafvelin.heldner@tekniskamuseet.se

Bengt Norling, styrelseledamot SIM
bengt.norling@industrikultur.se

Lessebo handpappersbruk
Louise Ivarsson
louise@lessebopapper.se

Kort om SIM

Varje år sedan 1995 har Svenska industriminnesföreningen utsett Årets industriminne. Syftet med utmärkelsen är att stödja arbetet med det industriella kulturarvet och belöna långsiktiga och nyskapande insatser för att bevara och gestalta anläggningar eller miljöer som berättar om industrisamhällets produktion, teknik och människor. Se vidare www.sim.se

Svenska industriminnesföreningens fullständiga motivering

Lessebo handpappersbruk i Lessebo kommun tilldelas utmärkelsen Årets industriminne 2016 för bevarandet av ett unikt kulturarv genom varsam förnyelse och modernt entreprenörskap.

Lessebo har tillverkat papper för hand sedan 1693, men räknar sin tillkomst från 1719 då pappersbrukets verksamhet privilegierades av kommerskollegium. Idag är Lessebo det enda kvarvarande av runt 150 handpappersbruk som funnits i Sverige och ett av få i Europa som är i kommersiell drift. Det är också ursprunget till det närliggande maskinpappersbruket och har utvecklats i symbios med detta under lång tid, men är nu ett självständigt företag.

Pappret framställs ark för ark med yrkeskunskap som förmedlats genom generationer. Tillverkningen sker med traditionella redskap och hundraåriga maskiner i en välbevarad stenbyggnad från 1897. Råvaran är textil och pappret har brukets välkända vattenmärken. Sortimentet består av bland annat skrivpapper, kort, kuvert och akvarell- och koppartryckspapper. Bruket är en omistlig del av den lokala kulturmiljön och en vital aktör i den småländska besöksnäringen.

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 354 800 besökare 2014.