Tom & Emelie är ett av tjugo par i Sverige som funnit kärleken på jobbet.

Är kollegan din blivande kärlek?

Vi tillbringar mycket tid på våra arbetsplatser. Enligt en undersökning från SBC, träffas var 20:e par i Sverige på jobbet. Tom Wätthammar 36 år, och Emelie Andersson 30 år, är Telavoxparet där gnistor uppstod för snart två år sedan. Sen dess har livet förändrats snabbt: samboskap och babyn Dante. “Allt tog fyr snabbt, vi började hänga konstant”, säger Emelie.

Till ära av alla hjärtans dag, har vi frågat Tom och Emelie allt om hur det är att vara förälskad på jobbet, smusslandet, ryktena och om det är ok att pussas på kontoret.

När träffades ni?

Emelie: Det var på Kickoffen i Malmö, i slutet på augusti 2016, två veckor efter att jag börjat på Telavox. Tom hade jobbat här sen 2008.

När märkte ni att vänskap gick över till kärlek?

Emelie: Efter någon vecka när Tom frågade om jag ville följa med till hans kompis lantställe över helgen, allt tog fyr snabbt, vi började hänga konstant.

Tom: Efter kickoffen träffades vi 25 dagar i sträck. Vi körde inga spel, jag har aldrig förstått det och jag blev så glad att Emelie var likadan.

Vem tog första steget?

Emelie: Tom! Men såklart råder det delade meningar där. Men han kom fram till mig på kickoffen flera gånger och sa "Bara säg till om du behöver hjälp med något", sen pratade vi hela kvällen.

Tom: Eftersom jag är en omtänksam kille och visste hon var ny på jobbet, frågade jag såklart om det var något jag kunde hjälpa till med.

Hemlighöll ni det i början?

Emelie: Ja, i nästan tre månader. Vi chattade i smyg på jobbet och smög iväg på lunch ibland. Det var nästan lite spännande. Men efter ett tag ville vi visa vår kärlek öppet, då lade jag ut en bild på instagram och skrev att han var min kille, hehe!

Tom: Vi var väldigt måna om det inte skulle komma ut för snabbt. Vi ville känna efter ordentligt om detta var på riktigt. Även för kollegors skull, det är inte kul att hamna mitt i ett kärleksdrama där stämningen kan bli ganska frostig. Men vi var nära att bli avslöjade vid ett par tillfällen, en gång hamnade vi i samma våffelvagnskö som Advisor-chefen i Köpenhamn, vi sprang därifrån.

Hur reagerade kollegorna?

Emelie: Dom blev bara glada! Folk sa standardgrejerna att vi passade bra ihop och så vidare, vissa anade det.

Tom: Jag var ganska nervös, man vet aldrig hur folk ska reagera, vissa företag har ju noll tolerans för relationer på jobbet. Men alla farhågor försvann snabbt.

Vad är fördelarna med att jobba ihop?

Emelie: Man förstår mer vad den andra pysslar med om dagarna och ge stöd, vi hjälper varandra mycket. Det är roligt att dela det.

Tom: Ja, förståelsen är viktig. Och eftersom jag har jobbat här länge och Emelie var färsk kunde jag berätta utifrån mina erfarenheter och hon kunde ge mig ny input.

Finns det några nackdelar?

Emelie: Vi snackar lite väl mycket jobb i perioder. Men vi bestämde oss för att bara berätta lite om hur dagen varit och sen släppa det. Det är också bra att prata igenom hur mycket kärlek man ska visa och hur hur mycket tid man ska spendera ihop.

Tom: Vi hänger inte hela tiden, risken är ju man tappar mångsidigheten i livet. Klart man kan ge varandra en puss och äta lunch ibland. Men jag vill längta efter Emelie och till vår privata tid där vi kollar på Netflix eller tar ett glas vin.

Varför blev det ni?

Emelie: När jag fick syn på Tom tänkte jag WOW! Samtidigt fick jag för mig att han nog var upptagen, hur kan någon som han vara fri?! Kände direkt Tom hade bra värderingar och vi tyckte om att göra samma saker. Det är ett äventyr att vara ihop med honom och han är så bra på överraska och visa uppskattning.

Tom: På intranätet lade de upp en bild av Emelie när hon var ny. Jag tyckte hon var jättesöt redan då. Och när vi väl träffades var hon en oerhört varm människa, det kändes så bekant, som hon var en gammal vän. Dessutom var timingen bra, vi hade båda varit singlar ett tag, trötta på krogen och längtade att äta middag med någon, mysa i sommarstugan och somna bredvid någon man älskar.

Nu har ni fått en baby, var det något ni kunde föreställa er i början?

Emelie: Nej, det trodde jag inte! Det är helgalet även om jag kände väldigt snabbt det var vi trodde jag inte det skulle gå så fort. Det är magiskt!

Tom: Nej, inte att det skulle gå så fort! Men jag var tydlig i början att jag ville ha barn och såg fram emot att bilda familj.

Här delar Tom & Emelie med sig av tips på hur man får kärleken att funka på jobbet:

1. Dela inte med er direkt av er kärleksstatus även om det är frestande. Lär känna varandra lite först.

2. Ha en tydlig plan tillsammans vad händer om det inte blir ni två. Det är viktigt att bestämma att båda försöker hantera det så professionellt som möjligt - dvs. inte gå runt och snacka skit om varandra och tvinga kollegor ta ställning. Ingen av parterna ska behöva säga upp sig p.g.a.av att det tar slut.

3. Var överens om hur mycket ni ska visa upp av er relation på jobbet. Att stå och grovhångla eller tjafsa om vabben är inte hänsynsfullt mot kollegor.

4. Tänk på maktbalansen. Vi har läst om många skrämmande exempel i samband med #Metoo- kampanjen där framförallt män som sitter i maktposition har missbrukat det när de blivit avvisade. Det får aldrig hända hur sårad man än blir!

5. Diskutera värderingar. Om den ena är arbetsmyra och den andra är inte lika ambitiös, kan det ställa till problem. Prata om det!

6. Var inte så oroliga över vad folk ska tycka, kärlek är bäst!

Vill ni också kommunicera i smyg på jobbet, som Tom & Emelie, installera Flow Free med det perfekta chattverktyget för romans.