Sofie Eliasson förutspår fler och fler företag kommer dumpa mejlandet för ett effektivt chattverktyg.

Svenskar chattar som aldrig förr och snart kan mejlen vara utkonkurrerad

Hela 84 procent av Sveriges befolkning använder sig av chattverktyg enligt Internetstiftelsen i Sveriges (ISS), senaste undersökning. Flest kommunicerar fortfarande via mejl, 97 procent. Men chatten är hack i häl och på jobbet finns det flera fördelar med att chatta loss med kollegor.

Ett smidigt chattverktyg kan hjälpa dig från att drunkna i ett hav av mejl. Chatten gör det möjligt att på ett enkelt och smidigt sätt kontakta kollegor. Den hjälper till att minska tröskeln till att kommunicera medarbetare emellan. Ett chattverktyg kan påverka arbetsmiljön och göra den mer demokratisk där alla får chans att komma med input. Det är också ett effektivt verktyg för att skapa interna sociala nätverk inom företaget oavsett var kollegorna befinner sig i världen.

Lockar till mer dialog

- Chatten utmanar traditionella hierarkier och används mer på ett spontant sätt utan ett utarbetat syfte. Det kanske känns psykologiskt lättare att slänga iväg en snabb chatt till VD:n än ett mejl, som du vet kan försvinna bland hundratals andra i inboxen. Dessutom är mejl mer statiskt och lockar inte till dialog i samma utsträckning, säger Sofie Eliasson, teamleader och utvecklare på Telavox.

Bli en attraktivare arbetsgivare med chatt

Över hälften av svenskarna chattar varje dag. Bland de unga är det i princip alla som använder chatt eller direktmeddelanden och upp till 25 år är det över 80 procent som gör det en eller flera gånger varje dag (IIS).

- En förklaring till att chattar börjat leta sig in på allt fler företag är att många ungdomar som är uppvuxna med MSN- och ICQ-chattar kommit in i företagen. De är vana vid att kommunicera rappt och informellt. För att attrahera yngre generationer bör man därför ha verktyg som möter deras förväntningar, säger Sofie.

Mindre missuppfattningar och tidseffektiv

Chatten bidrar också till snabbare kommunikation där man kan föra en dialog och få snabbare svar på frågor.

- Istället för att mejla fram och tillbaka finns det stora tidsvinster med att chatta. Det bidrar också till mindre missuppfattningar eftersom man enkelt kan ställa följdfrågor, säger Sofie.

När det kommer till säkerheten är chatten också att föredra. E-post kan lätt råka komma till fel person.

- Att skicka ett mejl till fel person har nästan hänt alla och det kan ge stora konsekvenser om det hamnar i orätta händer. Med ett chattverktyg minskar man risken påtagligt, säger Sofie.

2017 rekordår för direktmeddelande

Förra året exploderade användningen av direktmeddelanden och chattar, enligt SSI-rapporten. Från 2014 har det dagliga användandet av chatt nästan tredubblats. Sofie förutspår att även internchatt på arbetsplatser kommer ersätta mejlandet mer och mer.

Vi ser på våra kunder att Flow-chatten ökar sakta men säkert och att allt fler förstår fördelarna med att chatta loss med kollegor för både kunskapsutbyte, frågor och lunchplaner, avslutar Sofie.