Allt du behöver veta om UCaaS

I takt med att antalet kommunikationskanaler ökar, har det blivit allt viktigare att de samspelar på ett bra sätt. Det finns mycket att vinna på att samla alla kanaler i en och samma plattform, eller i system som enkelt och smidigt kan integreras med varandra.

Unified Communications as a Service (UCaaS) är ett samlingsnamn för molnbaserade lösningar som samlar hela ditt företags kommunikation i ett och samma system.

Unified Communications (UC) - ett helhetsgrepp kring ditt företags kommunikation

En gång i tiden var det här med företagskommunikation inte så krångligt. Man lyfte på luren eller skickade ett brev. Men idag är det mer komplext.

Vare sig du och dina kunder föredrar att kommunicera via telefon, mail, chatt eller videosamtal, gäller det att se till att allt hänger ihop.

Så hur gör man det?

Svaret stavas Unified Communications (UC). Unified Communications ger ditt företag förutsättningarna för en sömlös och effektiv kommunikation - såväl internt som externt.

Vad innebär Unified Communications as a Service (UCaaS)?

Precis som inom andra IT-områden går trenden inom Unified Communications mot SaaS (Software as a Service), det vill säga prenumerationsbaserade affärsmodeller. Det har gett upphov till begreppet UCaaS.

Tidiga varianter av Unified Communications krävde ofta omfattande investeringar i såväl utbildning som hårdvara. De byggde på dyra och skrymmande fysiska system som tog upp plats, var svåra att sköta och kostade mycket pengar att underhålla och uppdatera. Idag ligger UC-lösningarna istället i molnet, vilket gjort systemen både billigare, tillgängligare och enklare att hantera.

UCaaS innebär alltså att man abonnerar på en molnbaserad lösning för Unified Communications. På så vis slipper man höga initiala kostnader, och betalar bara för det antal användare man faktiskt behöver.

Telefoni, mobiltelefoni, växeltjänst, chatt och videosamtal - i ett och samma system

En grundläggande version av UC kan handla om att samla ditt företags telefoni, växelsystem, mejl, chatt och videosamtal i en och samma plattform.

Nästa steg är ofta att integrera de olika kanalerna med företagets andra tekniska verktyg, såsom CRM-system eller analysverktyg som Power BI.

5 viktiga fördelar med UCaaS

Det finns goda skäl till att allt fler företag väljer att gå över till UCaaS. Några av de viktigaste vinsterna kan sammanfattas i följande 5 punkter:

1. Enkel administration och användarvänligt gränssnitt
  2. En sammanhängande kundresa
  3. Effektiv kommunikation och bättre samarbete
  4. Lägre kostnader och bättre överblick
  5. Stenkoll på statistiken och färre missade samtal

#1. Enkel administration och användarvänligt gränssnitt

Gamla tiders UC-lösningar var komplicerade att installera, uppdatera och hantera. Det krävdes dyra konsulter för att göra ändringar i inställningar, och det fysiska systemets kapacitet begränsade möjligheterna att skala upp när verksamheten växte. Moderna och molnbaserade UCaaS-lösningar är lätta och intuitiva att såväl installer och hantera. De uppdateras dessutom automatiskt, så att du alltid har tillgång till den absolut senaste versionen av mjukvaran.

#2. En sammanhängande kundresa

En sammanhållen och enhetlig kundresa bygger förtroende, ökar försäljningen och ger nöjda kunder. Med Unified Communications ser du till att kommunikationen med dina kunder är sömlös och smidig – från första kontakten via hemsida, telefon eller mejl, hela vägen genom köp och vidare till kundsupport. Genom att till exempel koppla ihop din telefoni och växel med CRM-system och system för kundsupport, ger du dina medarbetare optimala möjligheter att skapa en positiv kundupplevelse.

#3. Effektiv kommunikation och bättre samarbete

Unified Communications skapar förutsättningarna för en effektiv kommunikation kollegor emellan. Det i sin tur är en förutsättning för ökad produktivitet och tillväxt. Det blir allt vanligare med flexibla arbetstider och kollegor som arbetar på distans. Med företagets kommunikation i en molnbaserad UCaaS-lösning kan alla jobba var som helst, när som helst och på vilket enhet som helst.

#4. Lägre kostnader och bättre överblick

UCaaS innebär i regel en licensbaserad affärsmodell, där du bara betalar för det faktiska antalet användare. Om någon anställs eller slutar kan du själv enkelt lägga till nya användare eller säga upp abonnemang. På så vis undviker du att gamla abonnemang “blir liggande” och kostar pengar, långt efter att användaren gått vidare till en ny arbetsplats. Du får även en bättre överblick, då kostnaden för hela företagets kommunikation samlas på en och samma faktura.

Har ditt företag kontor i flera nordiska länder? Flow är den enda UCaaS-lösningen som erbjuder en enad plattform och en samlad faktura – för hela Norden.

#5. Stenkoll på statistiken och färre missade samtal

Med Unified Communications får du ett värdefullt helikopterperspektiv på kommunikationen i din verksamhet. Du har hela tiden stenkoll på hur din kö mår – i realtid. Det innebär att du kan fatta beslut baserade på data, när det gäller allt från kompetensutveckling och planering till bemanning och schemaläggning.

Telavox erbjuder en kommunikationsplattform, som har allt du behöver för att kommunicera på ett effektivt sätt på din arbetsplats. Nyfiken på våra tjänster? Här får du veta mer!